23948sdkhjf

Bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp är en bluff!



Alla nya bilar har en officiell siffra för bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Men tillverkarnas siffor är mellan 20-54 procent för låga – det visar ett unikt labbtest som tidningen auto motor & sport har gjort.

– Vi har mätt tio nya bilar enligt de regler som EU-certifieringen föreskriver och kommit fram till skrämmande siffror, säger auto motor & sports chefredaktör Alrik Söderlind.

– Förklaringen är att tillverkarna själva uppger sina siffor och genomför testerna på egen hand samtidigt som regelverket är så löst skrivet att det finns stora möjligheter att påverka resultatet utan att bryta mot några regler, fortsätter Alrik Söderlind.

De officiellt sifforna ligger till grund för många bilisters köpbeslut och även för miljöklassningen av bilar. Det betyder att såväl bilköparna som regeringen – som betalar ut miljöbilspremier efter siffrorna – och miljön är förlorare.

Om alla biltillverkare var lika kreativa med sina egna mätningar av bilarna vore de officiella siffrorna användbara som jämförelse, men testet visar att det är stora skillnader mellan tillverkarna. Fiat Punto var 39 procent törstigare jämfört med den officiella siffran medan de som avvek minst var Citroën C1 och Dacia Sandero som ”bara” avvek med 11 procent.

Volvo V70 1,6 D DRIVe släppte ut 28 procent mer koldioxid än vad Volvo själva anger. 119 gram/km är i själva verket 159 gram/km vilket betyder att bilen inte är värd att skattebefrias som en så kallad miljöbil.

De fem testade dieselbilarna avvek med i snitt 36 procent medan bensinbilarna i snitt var 26 procent törstigare.Av fem testade dieselbilar klarade dessutom fyra inte de gränsvärden för avgasutsläpp som finns.

I senaste numret av tidningen auto motor & sport (nummer 23) finns alla fakta och förklaringar till varför det kan skilja så mycket mellan officiella siffror och tillverkarsiffor – trots att man mäter enligt normens föreskrifter.

– Det är skandal att det inte genomförs officiella förbrukningsmätningar på samma vis som Euro NCAP testar bilars krocksäkerhet. Alla har rätt till siffror som man kan lita på, avslutar Alrik Söderlind.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11