23948sdkhjf

Återvunna elbilsbatterier kan ge hushållsel

General Motors (GM) och ABB visar nu nästa steg inom energilagring med hjälp av återanvändning av fem batterisystem från bilmodellen Chevrolet Volt. Systemet är moduluppbyggt och har kapacitet att leverera två timmars hushållsel till fem normalstora amerikanska hem.

Det nya systemet för avbrottsfri el och balansering av elnät demonstrerades vid GM:s evenemang Electrification Experience. Prototypen på 25 kilowatt effekt och 50 kilowattimmar tillhandahöll el och upprätthöll belysning och audiovisuell utrustning i i ett simulerat prov utanför elnätet vid evenemanget.

-GM:s batteriutveckling sträcker sig över batteriets hela livslängd, inklusive återanvändning efter att fordonet tjänat ut, säger Pablo Valencia, GM senior manager of battery lifecycle management. I många fall när ett elbilsbatteri har nått slutet av servicetiden i en fordonsapplikation har batteriet bara bara förbrukat 30 procent eller mindre av sin totala kapacitet. Detta lämnar enorma möjligheter för tillämpning i andra applikationer, såsom att energilagring, innan batteriet till sist återvinns.

GM och ABB visade redan förra året hur ett Cevrolet Volt-batteri kan användas för att lagra och mata tillbaka energi in i elnätet som reservkraft för hushåll eller företag.

Under en demonstration kördes energilagringssystemet i ett så kallat ”remote power back-up”-läge, där 100 procent av elen till demoanläggningen kom från Volt-batterierna via ABB:s energilager. En liknande applikation kan i framtiden användas för att förse en grupp av hus eller ett mindre kommersiellt center med el under ett strömavbrott samt möjliggöra lagring av el under perioder av billig el för användning under perioder av dyr el och/eller kompensera för låga nivåer av sol- och vindkraft och annan förnybar energi.

Dessa funktioner, tillsammans med frekvensreglering i eldistributionssystemet, kan i framtiden komma att användas av elföretag för att minska kundernas kostnader och förbättra kvaliteten i elförsörjningen. Applikationerna benämns ”community energy storage” för att skilja dem från större energilagringsprojekt på transformatorstationsnivå.

-Vi har nu visat hur snabbt det här utvecklingskonceptet förverkligas, säger Allen Burchett, Senior vice president for Business Development vid ABB i Nordamerika. Voltbatterisystemet från GM/ABB innebär världens första användning av elbilsbatterier som möjlig backup för elförsörjningen till hushåll och kommersiella fastigheter. Vi kommer inom kort att installera och ansluta systemet till elnätet för att göra den slutliga tekniska utvärderingen, och det kommer att visa oss alla vilka smarta elnätsapplikationer som är möjliga, såsom reservkraft, sänkta energikostnader, starkare eldistributionssystem och lagring av överskottskraft från förnybara energikällor.

Forsknings- och utvecklingsarbetet har skett vid ABB:s forsknings- och utvecklingscenter i Raleigh, N.C., USA, och ABB:s mellanspänningsverksamhet i Lake Mary, Florida, har ansvarat för testning, marknadsanalys och produktutveckling. Som världens största företag inom snabbladdning av elfordon och ett ledande företag inom smarta elnät och energilagring arbetar ABB med biltillverkare, batteritillverkare och energiföretag för att bidra till effektivare energianvändning och ökad industriell produktivitet.

GM fokuserar på att utveckla elbilsbatterier för sina framtida modeller av Chevrolet, Buick, GMC och Cadillac som erbjuder miljö- och samhällsmässiga fördelar även när bilen har tjänat ut. Långt innan batteriet återvinns kan det återanvändas för att säkerställa utnyttjande av hela kapaciteten.

GM är fast beslutat att minska avfallet i sin verksamhet och sammantaget återvinns 90 procent av avfallet vid företagets tillverkningsenheter runt om i världen. Att se till att batterierna bidrar till minskade miljöeffekter från företagets produkter och tillverkning är en del av GM:s hållbarhetsstrategi.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063