Scania levererar motorer till flygplansbogserare
Bogserfordonen kommer att finnas i en smalare variant för Airbus A320 och en bredare för A380 och båda kommer att drivas av industrimotorer från Scania. Den smalare TaxiBot Narrow Body har dubbla 9-litersmotorer på vardera 294 kW, medan TaxiBot Wide Body får två 16-liters V8-motorer på vardera 566 kW. Motorerna uppfyller utsläppsstandarden Tier 4i.
Det som fick TLD att välja motorer från Scania var den kompakta och moduluppbyggda konstruktionen, som gör det möjligt att anpassa dem för framtida utsläppsstandarder.
Fordonen kommer att användas för att bogsera flygplan mellan gate och landningsbana. Det sparar flygbränsle, minskar utsläppen av växthusgaser och även bullret eftersom jetmotorerna inte behöver startas förrän några minuter före start.
TaxiBot har utvecklats av IAI i samarbete med Airbus. Den potentiella ordervolymen uppgår till 1500 fordon fram till 2022.
Tester har genomförts med Lufthansas Boeing 747 i Tyskland och flygplan från Airbus i Frankrike. En TaxiBot Narrow Body prövas idag i drift på flygplatsen Aéroport de Châteauroux-Centre i Frankrike, där den används för att bogsera flygplan av typen Airbus A320.