23948sdkhjf

När industrin är i kris Då ska man göra affärer

Lågkonjunktur och tuffa tider för underleverantörerna men på industrins egen mässa, Subcontractor på Elmia i Jönköping fanns det ändå en viss optimism. Mässans projektledare Karl Eklund konstaterade också att underleverantörerna har en stark livskraft.

Underleverantörerna till fordonsindustrin tillhörde också de som mötte upp mangrant i Jönköping. Det fanns hela 64 utställare med direkt produktion mot fordonsindustrin. Men självklart söker dessa företag nya affärsmöjligheter. Bland utställarna fanns främst svenska företag men även företag från Danmark, Norge, Finland och Taiwan. Från Volvo Cars kom det också tuffa besked, men samtidigt nya möjligheter. Peter Börjesson, V.P. Indirect Purchasing, Volvo Car Corporation berättade på mässan att man jagar spjutspetsteknik hos sina leverantörer.

En av de mer intressanta utställarna på fordonsområdet var danska sportvagnstillverkaren Aquila. Dan Suenson, som äger och driver företaget visade upp en av sina sportbilar och kunde berätta att den europeiska racingindustrin ständigt är på jakt efter underleverantörer. För rätt leverantör väntar en mångmiljardmarknad.
Suenson träffade direkt ett antal företag på mässan som skulle kunna sälja in sig mot racingindustrin.

Att vara leverantör till racing handlar ofta om små serier, oftast med extrema krav och inte sällan ska leverans ske omgående.
Livet som leverantör till racingindustrin är väldigt speciellt. Kravspecifikationen är i mångt och mycket lik det som gäller inom flygindustrin. Men till racing slipper man egentligen all dokumentation, konstaterade Suenson. Frästa och svarvade detaljer köps i mängder. Men gjuterier och elektronikleverantörer är andra exempel som är intressanta. En hel del görs också i plast. De underleverantörer som är med i utvecklingsfasen, har idéer och lösningar, de är guld värda.

Detta är ju också något som Swedish Motorsport Industry (SMI) tagit fasta på, en förening som organiserar en rad svenska företag med inriktning mot den internationella racingindustrin.

Årets Subcontractor var den 29:e industrimässan i ordningen på Elmia. Årets mässa hade samlat 1 175 utställare från 29 nationer. Det kom 14 115 besökare. Det finns alltså trots allt en livskraft i industrin. Något som chefsekonom Anders Rune från Teknikföretagen också konstaterade, trots dystra siffror i olika branschorganisationers rapporter. Anders Runes budskap var dock klart: ”Det är trista tider, men kom ihåg att det är då man gör de bästa affärerna.”

Olle Holm

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079