23948sdkhjf

Professor dömde ut den svenska biltillverkningen

När Automotive Sweden anordnade ett lunchseminarium på Saab-muséet i Trollhättan fick seminariedeltagarna nog kaffet i vrångstrupen. Tema för seminariet var Framtidens bilar, framtidens bilindustri. Men när professor Bo Dahlbom talade förklarade han frankt att de stora bilfabrikernas era sannolikt är över på våra breddgrader. ”Vi ska vara glada att Saab lägger ner i Trollhättan och Volvo i Göteborg,” sade Dahlbom.

En riktigt dyster framtidsspaning konstaterade lokaltidningen ttela.se. Bo Dahlbom, forskningschef på företaget Sustainable Innovation och en välkänd föreläsare, såg inga egentliga problem med att biltillverkningen försvinner från Sverige och tyckte att man istället ska koncentrera sig på andra saker.

Det finns ingen anledning att Sverige ska göra vad kineser kan göra mycket billigare, sade Dahlbom, och menade att fokus i framtiden istället borde ligga på vad man kan åstadkomma med bilen. En svensk bilindustri utan biltillverkning. Tufft för åhörarna i hårt prövade Trollhättan att höra. Ett Trollhättan som just nu sätter sitt hopp till att det ska komma igång biltillverkning på Saab igen.

Inte blev det bättre av att Dahlbom förklarade att han inte tror att vi kommer att ha kvar tillverkning av Volvo Personvagnar i Sverige särskilt länge till, kanske bara fem år till. Antingen automatiserar man tillverkningen så att personalkostnaderna blir väldigt låga, då kan biltillverkningen finnas kvar längre, annars blir kostnaderna för höga och då kan man inte ha en bilindustri.

Men Bo Dahlbom hade ändå idéer om hur den svenska automotive-industrin kan överleva. Genom innovationer kan Sverige vara först. Den svenska industrin borde mer se bilen som en tjänsteplattform. Personbilen ska köras utanför stadskärnan och alternativa transporter i form av specialfordon kan Sverige bli starka på. På det området kan man ägna sig åt innovationer, som hur man snabbare tar sig från a till b, och hur tiden utnyttjas bäst mellan a och b. Sverige måste gå över till en tjänsteekonomi som satsar på innovationer och nya tekniska lösningar.

”Bilen är en fantastisk grej, men vi måste våga vara mer experimentella, ta lite mer risker, ” förklarade han. Den mest ineffektiva delen i en människas vardagsliv är tiden man är i bilen, det tar mest tid och mest plats.

Åhörarna togs nog lite på sängen av professorns utspel men inte mer än att de kunde ifrågasätta framtidsutsikterna. Var ska alla de ta vägen som blir av med jobben i bilindustrin? Bo Dahlbom hade svar även på det, visst finns det jobb men det blir inom service. Var man relativt outbildad på 1900-talet kunde man få jobb i en fabrik, är man relativt outbildad på 2000-talet kan man få jobb inom service, till exempel inom äldrevård, sjukvård och hemvård. Lagom uppmuntrande för lunchseminariets ”bil-människor”.

Olle Holm

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078