23948sdkhjf

Superlyx i miniformat

Ta en Mini Cooper S, låt Rolls-Royce designa inredningen, gör endast tusen exemplar och dubbla priset. Resultatet heter Mini “Inpired by Goodwood” – Minientusiastens våta dröm.

Hur mycket bättre kan dagens bilar egentligen bli är en fråga som vi ställer oss emellanåt. Moderna bilar är välbyggda och fungerar som de ska, interiört fina att se på och bekväma att sitta i.

Där backar vi bandet och presenterar nya Mini “Inspired by Goodwood” med Rolls-Royce inredning. En bil som ger begreppet interiör en helt ny innebörd för den som inte har Rolls-Royce och privatchaufför.

Här kan du nämligen borra ner fötterna i tre centimeter lamull, fälla ner solskyddet i kashmir, samtidigt som du myser ner rumpan i finaste läder. Fredagsmys får plötsligt en ny innebörd och jag kommer på mig själv med att ta några extra varv runt kvarteret.

Men smakar det så brukar det kosta och bilen, som i grund och botten är en Mini Cooper S, kostar nu 485 000 kronor och produceras i endast tusen exemplar. Av dessa lyckades BMW Sverige få sex bilar till Sverige. Fem använder BMW själva för olika event och marknadsföringsaktiviteter och en ynka bil har släppts vidare till Bilia Group Göteborg som även de använder bilen som demobil initialt. Är du beredd att betala 485 000 kronor för en Cooper S med lyxinteriör är dock chansen stor att du kan lägga vantarna på en bil när de släpps vidare ut till kund.

Lyxiga småbilar är inget nytt fenomen men kan tacklas från olika håll. Medan till exempel Aston Martin bygger sin Cygnet på en Toyota IQ valde Mini i stället att låta Rolls-Royce bygga inredningen. Med ett resultat som känns ärligare på något vis – en bil som inte utgör sig för att vara någon annan än vad den egentligen är, bara mer exklusiv.

Mini ”Inspired by Goodwood” har samma material som används till nutida Rolls-Royce modeller. Till exempel lackfärgen Rolls-Royce Diamond Black Metallic (finns även i Reef Blue), Rolls-Royce läder i Cornsilk beige, träfaner i Walnut Burr och golvmattor av ytterst exklusiv lammull. Tak och solskydd är klädda med kashmir och alla knappar har en blank pianosvart yta. En kul detalj är också neonljus i dörrpanelerna som skiftar färg när dörrarna öppnas eller stängs.

Utöver ordinarie standardutrustning för Cooper S hittar vi ljudsystem från Harman Kardon, xenonstrålkastare med adaptiva strålkastare, eluppvärmda backspeglar och spolarmunstycken, belysningspaket och mycket annat som är dyra tillval i vanliga fall.

Under huven ruvar den redan klassiska fyrcylindriga turbomotorn på 1,6 liter med direktinsprutning och variabla ventiltider. Med sina 184 hk ger motorn Cooper S sin berömda busiga karaktär. Vår testbil var utrustad med automat men bilen finns även med manuell växellåda.

På utsidan har man slopat luftintaget på motorhuven genom att ta en motorhuv från Cooper D. Annars är det inte mycket på utsidan som skvallrar om den elegans och flärd som väntar inne i bilen. Intill blinkern på framskärmarna sitter en liten metallskylt med texten ”Inspired by Goodwood” som avslöjar modellen. Även invändigt hittar vi en skylt framför växelspakskonsollen med raderna ”1 of 1000”. Nu är det inte så att vår Mini råkar vara den första utan alla har samma numrerade skylt – en billig och enkel lösning.

Modellen hade Europapremiär på årets Goodwood Festival of Speed, anrik mark utanför London där Rolls-Royce också bygger sina bilar.

Mini ”Inspired by Goodwood” kanske inte är den tuffaste Mini världen skådat – men garanterat den lyxigaste.

Klas Skarin
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062