23948sdkhjf

Här föddes Ferrari Nytt museum i Modena

Efter en tung byggstart, där arkitekten dog under byggtiden, öppnade i våras ett nytt museum i Modena tillägnat racinglegenden och entreprenören Enzo Ferrari (1898 -1988). Museet ligger alldeles intill den mekaniska verkstad där motorlegendens föddes och bjuder nu på sin andra utsällning under namnet; “The Great Challenges Ferrari – Maserati”.



Sedan länge har Ferrarientusiatser kunnat besöka ”Museo Ferrari” intill fabriken i staden Maranello. Ett museum som nu kompletteras med Museo Casa Enzo Ferrari i Modena. För den som inte vill missa något går det även bussar mellan de två museernas parkeringar. Tanken med det nya museet är att fokusera på Enzo Ferrari, grundaren till det imperium av sportbilar och racingframgångar som världen sällan skådat.

Museet ligger lämpligt placerat precis intill den gamla byggnad där Enzo Ferrari föddes och växte upp under sina första år. Byggnaden, en mekaniska verkstaden som hans pappan lät bygga, kan beskådas var man än befinner sig i den nya museibyggnaden genom ett enormt glasparti som vetter ut mot tegelbyggnaden. Denna utgör också den högsta punkten på museiområdet vilket är mycket effektfullt.

Invigningen skedde den 10 mars i år med utställningar som löper halvårsvis. Motor-Magasinet var med vid premiären av den andra utställningen; “The Great Challenges Ferrari – Maserati” där man har samlat 19 racingbilar från olika privata samlingar runtom i världen. Detta till ett försäkringsvärde av totalt 100 miljoner euro. Bilarna är noga utvalda och ska vara bland det finaste som går att beskåda bland historiska racingbilar från Ferrari och Maserati. Mycket av uställningens fokus ligger på 50-talet men bilarna år byggda mellan1932 och 1964. Vi hittar bland annat en svensksåld Ferrari kraschad av Grus-Olle Persson i Sveriges Grand Prix i Kristianstad. Ett intressant faktum är att Sverige tidigt var ett av länderna i Europa som snabbt fick upp ögonen för Ferrari när Enzo Ferrari insåg att det gick att tjäna pengar på att sälja snabba bilar även utanför racingbanorna. En stark bidragande orsak till märkets tidiga framgångar i Sveriges sägs vara den italienske filmregissörren Roberto Rossellini som var gift med Ingrid Bergman under femtiotalet och varje sommar besökte Sverige i en glänsande snabb Ferrari.

I utställningen, som är dedikerad kampen mellan de två stora namnen inom italiensk racing, finns många intressanta bilar. Till exempel den Maserati 250 F som var en milstolpe i Stirling Moss karriär; ”bilen hade allt jag kunde önska, fart och kraft. Eller den första ”Testa Rossan” en Ferrari 500 TRC som fick sitt namn efter sina mörkröda kamkedjekåpor. Utställningen bjuder på en resa in i racingens värld med unika bilar som är milstolpar i Maserati och Ferraris historia. En berättelse som till stora delar också är racingens historia.

Klas Skarin

De första drabbningarna mellan Maserati och Ferrari ägde rum 1926. Då Enzo Ferrari tävlade för Alfa Romeo racingteam mot Maserati som bara några år tidigare hade grundats i Bologna.

Till en början tävlade Ferraristallet (Scuderia) med bilar byggda av Alfa Romeo i Milano som sedan förbereddes för racing i Modena. År 1938 flyttade Maserati sin tillverkning till Modena som till slut blev en stad med två sportbilstillverkare när Enzo Ferrari bestämde sig för att starta egen biltillverkning där 1947.

Enzo Ferrari uttalade aldrig Maseratis namn utan kallade dem ”de där nere”. Ett uttryck som har en geografisk förklaring då Maseratis huvudkvarter, till skillnad från Ferrari, låg en bit utanför Modena. Maserati bestämde sig att sluta med racing 1957.



Museet

”Om du kan drömma om det, kan du genomföra det” var ett av Enzo Ferraris mest välkända fraser. En filosofi som har smittat av sig på trakterna kring Modena och Maranello. Det nya museet som stod klart förra året har kostat 18 miljoner Euro att bygga. Taket i gul aluminium ska likna motorhuven på en racingbil och har samma gula färg som staden Modena och bagrundsfärgen som Enzo Ferrari valde till emblemet på Ferraris stegrande häst.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078