Däckimportörer kontrollerade om hur PAH-förbud efterlevs
Omfattningen och kvaliteten på redovisningarna varierade dock mycket. PAH är stor grupp ämnen och många av dem är hälso- och miljöfarliga. De är långlivade, de kan lagras i levande varelser och är cancerframkallande. PAH kan finnas i högaromatiska oljor som används som mjukgörare i gummi och däck. När däck slits lossnar partiklar som innehåller PAH. Partiklarna kan orsaka skada hos människor som andas in dem eller i miljön när de sprids via luften till mark och vatten.
Ett av de vanligaste sätten för företagen att se till att de följer lagstiftningen är att begära intyg och andra dokument från leverantörerna utanför EU. Många visade även testrapporter från analyser som leverantörerna hade gjort.
Inget företag uppgav att de gjort egna tester i Sverige men ett fåtal uppgav att huvudkontoret (i annat europeiskt land) lät utföra tester. En del företag har utförliga beskrivningar av lagstiftningen i de dokument som leverantörerna får skriva på medan andra har mera generella dokument där mycket av ansvaret läggs på leverantören. Några företag uppgav att fabrikerna hade besökts på plats. Vissa företag beskrev att de anlitade fabriker som endast tillverkade för EU-marknaden eller endast hade ”EU-godkända” däck och att de därför antar att däcken uppfyller kraven i lagstiftningen.
Genom projektet har ett flertal däckimportörer i Sverige av varierande storlek informerats om reglerna för PAH i däck och de har sedan redovisat för Kemikalieinspektionen hur de arbetar för att följa denna lagstiftning.
Från och med den 1 januari 2010 får däck och oljor som används vid tillverkning av däck inte säljas om de innehåller mer än 10 mg/kg av åtta listade PAH:er och mer än 1 mg/kg av bens(a)pyren.
Ett antal EU-länder har tidigare i ett gemensamt projekt låtit testa däck och oljor som används vid däcktillverkning. Undersökningen visade att det fanns däck på den europeiska marknaden som hade importerats från länder utanför EU som innehöll PAH i förbjudna halter. Även den europeiska branschorganisationen för gummi- och däcktillverkare (ETRMA) har gjort analyser av däck på den europeiska marknaden. I deras studie analyserades 204 däck och 21 av dessa uppfyllde inte haltbegränsningen för PAH. 20 av dessa däck var tillverkade i Kina.