Volvo Car Group gör stor satsning i Sverige
SPA (Scalable Product Architecture) är en flexibel, skalbar bilarkitektur som täcker in merparten av Volvos framtida bilmodeller. Ett modellerbjudande med bilar bestående av gemensamma moduler samt skalbara system och komponenter, tillverkade i ett flexibelt produktionssystem. Parallellt med SPA utvecklar Volvo Car Group också en helt ny fyrcylindrig bränsleeffektiv motorfamilj med beteckningen VEA (Volvo Engine Architecture). Motorerna ska byggas i Skövde och monteringen av alla drivlinor, inklusive hybrider, integreras i Torslandafabriken i Göteborg.
- Närmare hälften av våra framtida investeringar på ca 11 miljarder USD som utgör våra totala investeringar under åren 2011 - 2015 hamnar i Sverige i form av satsningen på en ny fordonsarkitektur och motorfamilj. Det är ett bevis på vår beslutsamhet att stärka företagets position som ett svenskt bilmärke med en unik attraktionskraft på en global marknad, säger Håkan Samuelsson, vd för Volvo Car Group.
- SPA och VEA vässar våra bilars attraktionskraft på alla områden - design, körglädje och kvalitet in i minsta detalj. Och naturligtvis stärker vi även våra kärnvärden säkerhet och miljö.
Expansion av produktionskapacitet i Sverige
Omkring en tredjedel av investeringarna i Sverige satsas på expansion och uppgraderingar av de svenska produktionsanläggningarna. En betydande del investeras i den nya karossfabriken i Torslanda som ska vara färdigbyggd undra andra halvåret av 2013.
Utöver satsningarna i Torslanda genomförs även omfattande investeringar vid karossfabriken i Olofström som behöver ställa om för de nya bilmodeller som kommer att baseras på den nya arkitekturen. Även i motorfabriken i Skövde genomförs genomgripande förändringar för produktion av den helt nya 4-cylindriga motorfamiljen.
Teknologisk självständighet med ökad konkurrenskraft
Produktutveckling utgör den större delen av investeringen i Sverige, där arbetet med den nya fordonsarkitekturen och motorfamiljen pågår i Volvos utvecklingscentrum i Torslanda, Göteborg.
- SPA gör oss teknologiskt självständiga, helt utan koppling till vår tidigare ägare. Den nya arkitekturen täcker in cirka två tredjedelar av vår totala försäljningsvolym. Med cirka 40 procent av alla detaljer gemensamma för alla bilmodeller, oavsett storlek, vinner vi en skalekonomi som ökar vår konkurrenskraft, förklarar Peter Mertens, chef för Produktutveckling.
- Med mindre kostnader för utveckling och anpassning av detaljer som kan vara gemensamma för alla våra modeller blir det mer utrymme för satsningar på individuella detaljer som är viktiga för kunderna.
Den första bilmodellen på den nya arkitekturen är nästa generation Volvo XC90 som lanseras i slutet av 2014.