23948sdkhjf

Marknadsdomstolen fäller Kia:s garantivillkor


Genom att tillämpa villkor i nybilsgarantin som förhindrar andra bilverkstäder än märkesauktoriserade att utföra service bryter Kia Motors Sweden mot EU:s gällande konkurrenslagstiftning. Detta konstaterar Marknadsdomstolen i ett emotsett avgörande som offentliggjordes tisdagen 4 december.

Det är Sveriges Bildelsgrossisters Förening (SBF), branschorganisation för leverantörer av reservdelar och verkstäder inom den fria bileftermarknaden, som stämt Kia:s svenska generalagent, Kia Motors Sweden (Kia), inför marknadsdomstolen för misstänkt brott mot de konkurrensreglerande riktlinjer som finns för reparationstjänster av motorfordon.

Under domstolsförhandlingarna har Kia ägnat sig åt smutskastning av allbilverkstäder och svenska bilmekaniker i största allmänhet, medan SBF inriktat sig på att visa det Kia-auktoriserade verkstadsledets totala dominans på marknaden för bilservice för de Kia-modeller som omfattas av Kia:s garantivillkor.

-Vi ser detta inte bara som en seger för en fri bilverkstadsmarknad med konkurrens på lika villkor, utan även en stor seger för de svenska bilägarna och att de får samma valfrihet som i andra EU-länder”, säger Christer Liljenberg, ordförande för SBF.

I den stämning som branschorganisationen lämnade in till Marknadsdomstolen menade de att Kia dels utestänger allbilverkstäder från att serva bilar som omfattas av Kia:s 7-åriga nybilsgaranti, dels att bilägaren inte fritt kan välja verkstad eller leverantör av reservdelar.
-I praktiken innebär domen att den inlåsningseffekt som Kia:s garantivillkor skapar förbjuds. Kia-verkstäderna får inte ensamrätt på att utföra service och Kia får inte ensamrätt på att leverera reservdelar till dem, förklarar Christer Liljenberg.

Redan 2010 misstänkte Konkurrensverket i rapporten ”Garantivillkor vid nybilsförsäljning” att bl a Kia:s garantivillkor var oförenliga med konkurrensreglerna. Men KKV valde att inte ingripa, trots klagomål från SBF. KKV ansåg att Kia:s samlade marknadsandel på bilmarknaden var för låg – garantivillkoren skulle inte ha någon nämnvärd inverkan på totalmarknaden, menade KKV.

Därför har begreppet ”relevant marknad” varit centralt i SBF:s argumentation.
-Ser man till relevant marknad för Kia-service, d v s den service som utförs på rullande Kia-bestånd som omfattas av garantivillkoren, så är marknadsandelen drygt 93 procent för det auktoriserade ledet enligt vår marknadsundersökning. D v s en total dominans p g a minimal valfrihet för bilägaren, säger Christer Liljenberg.

Han säger också att man från SBF:s sida inte ser något hinder i att biltillverkarna erbjuder bilköparna förlängda garantier, däremot ska de inte strida mot EU:s riktlinjer för bileftermarknaden.

Rättegången i Marknadsdomstolen och dess avgörande domslut är unikt och principiellt viktigt för motorbranschen i hela Europa.

Kia döms till att betala SBF;s advokatkostnader samt vid ett vite om 5.000.000 om man bryter mot konkurrenslagstiftningen.

på bilden: Christer Liljenberg

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078