23948sdkhjf

Sociala medier allt viktigare för bilen

"Jag hoppas bilar kan bli vän med sina användare och att kunder kommer att se Toyota som en vän. Jag vill ha en relation med min bil på samma sätt som vi har en relation med våra vänner på sociala nätverk."

Det sade en representant för amerikanska Salesforce när Toyota lanserade "Toyota Friend", en privat socialt nätverk för Toyota-ägare som fungerar ungefär som tweets på Twitter.

Sociala medier har fått allt större betydelse även i fordonsbranschen och att finnas med på facebook och liknande har blivit en självklarhet och nödvändighet.

Att bli omnämnd i sociala medier påverkar i hög grad varumärket, menade fyra av tio svenska marknadschefer, i en undersökning, Marknadsindex, från mediekoncernen Stampen. Vad vi läser på Facebook har större betydelse för konsumtionen, än att hushållen fått mer pengar i plånboken, ansåg marknadscheferna. Att bli omskriven i sociala medier ger en stark effekt och av de tillfrågade i Stampens undersökning trodde 95 procent att det har en påverkan på varumärket. Även varumärkets eget agerande i sociala medier påverkar i någon eller hög grad, uppgav åtta av tio marknadschefer. Men företagen måste även vara uppmärksamma på motsatta effekter, att konsumenter omnämner och diskuterar ett varumärke fritt på internet, kan även vara ogynnsamt för företaget.

Att bli ”kompis” med sitt bilmärke är en företeelse, som i Toyota-fallet, som nog kan tänkas öka så länge de sociala medierna fortsätter att få fler användare. Vid en demonstration i Tokyo i en utställningslokal, fick en ägare av en plug-in Prius hybrid via sin mobiltelefon ett meddelande från sin Prius som kallades "Pre-boy" att han borde komma ihåg att ladda sin bil över natten. När ägaren anslöt sin bil för att ladda den, svarade ”Pre-boy”, "Uppgiften kommer att slutföras 02:15 Är det okej? Ses i morgon." Ett exempel på att det blir allt mer kommunikation mellan bilägaren och bilen, men också med andra enheter typ serviceverkstaden, hemmet osv. Med andra ord, den uppkopplade bilen.

Framtidens bilar kommer inte konkurrera med motorstorlek eller utseende, de delarna kommer vara tämligen likvärdiga. Istället kommer bilens framgång avgöras av bandbredden och av vilket operativsystem den har. Det konstaterades vid en konferens om Framtidens uppkopplade fordon i Göteborg hösten 2012. 
Bilarna är inte längre självständiga enheter utan en del av ett större, globalt informationssystem. Bilar som kan kommunicera med varandra och med omgivande system öppnar för stora möjligheter men vad vill konsumenterna egentligen ha och vem ska betala? En intressant fråga som vi säkert får anledning att återkomma till. Under tiden får vi väl bli vän eller kompis med bilen…

Olle Holm

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062