Elbils-samhället närmar sig sakta men osäkert
Det amerikanska energianalysinstitutet Pike Research förutspår i en färsk rapport att år 2020 kommer det att säljas omkring 3,8 miljoner el- och hybridbilar i världen. Om världsproduktionen av personbilar skulle ligga kvar på dagens nivå, cirka 60 miljoner bilar, innebär det att el- och hybridfordon skulle svara för drygt 6 procent av världsproduktionen. Det är en siffra som gör det intressant för världens biltillverkare att satsa på den här typen av fordon.
Pike Research har även tittat på enskilda marknader bland annat Europa. Analysinstitutet tror att det år 2020 kommer att rulla omkring 4, 7 miljoner el- och hybridbilar på de europeiska vägarna. Sex länder pekas ut som de där vi kommer att se flest bilar av den här typen. De länderna är Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Holland, Norge och Sverige.
Men det finns fortfarande vissa hinder på vägen mot ”elbils-samhället”. De europeiska biltillverkarnas organisation Acea (Association des Constructeurs Européens) varnar för att det kan bli svårt att uppfylla EU:s och de nationella ländernas mål, dels beroende på bilindustrins generella ekonomiska problem, dels därför att det fortfarande saknas övergripande standarder bland annat för hur elfordon ska laddas.
Standardiserad anslutning mellan elnätet och elektriskt laddningsbara fordon är en av förutsättningarna för att e-mobilitet ska kunna få en livskraftig marknadsandel. Det ger förutsägbarhet för investerare, kan ge stordriftsfördelar samt minska kostnaderna för alla berörda aktörer och är nödvändig för att öka användarnas acceptans. Industrin har betonat behovet av ett enda harmoniserat plug-in system för laddning av elfordon på både fordon och i infrastrukturen. Ett gemensamt förslag till ett EU-omfattande laddningssystem presenterades förra året. Men det är mycket oroande att det finns en brist på framsteg i att skapa en ram för att nå dessa mål, anser Acea. Det krävs fullt engagemang från de nationella regeringarna och från EU-institutionerna om målen för en ökande fossilfri fordonsflotta ska kunna nås. Så länge det inte tagits fram en standardisering måste Acea:s medlemmar, biltillverkarna, sänka sina förväntningar på framtida marknadsandelar för den här typen av fordon. 2020 ligger ju bara drygt 7 år bort, så ska det bli fart på tillverkning och försäljning av el- och hybridbilar så gäller det att alla parter bjuder till och skapar de förutsättningar som krävs.
Olle Holm