23948sdkhjf

Dacia Dealer Team bygger bil för STCC

Dacia Dealer Team är det senaste teamet som ansluter sig till STCC. Dacia Dealer Team är ett samarbete mellan Dacia, märkets svenska återförsäljare och MA:GP. Dacia och MA:GP har under hösten sökt samarbetspartners, vilket nu har resulterat i ett samarbete för 2013 och 2014.

-Vi har funderat på olika möjligheter att visa marknaden att det finns ett nytt prisvärt bilmärke på marknaden och kommit fram till att STCC är en stark plattform att bygga Dacias varumärke på. Samarbetet med STCC blir en av de största satsningarna vi gör med Dacia i år, säger Joakim Jöhncke varumärkesansvarig för Dacia Norden.

Renault Nordic AB har sedan tidigare ett lyckat samarbete med Clio Cup och Formel Renault 1.6 som drivs inom STCC-konceptet.

-Vi är väldigt glada att Renault Nordic väljer att satsa på svensk motorsport genom att lansera Dacia i STCC”, säger Bob Huzell, VD för STCC. ”Satsningen med Dacia i STCC visar att vårt mästerskap fortsätter att fungera som en bra marknadsföringsplattform för bilbranschen, avslutar han.

-Vi välkomnar en ny importör till serien och är glada att Mattias väljer att åter satsa i STCC med kontinuitet och framgångar genom åren i bilmärken som slagit underifrån, säger Greger Petersson, VD för TTA.

Teamchef och förare i Dacia Dealer Team är Mattias Andersson som har en gedigen bakgrund inom racing med framgångar både utomlands och i Sverige.

Det känns kul att få köra och jobba med Dacia som är ett av de bilmärken som har växt snabbast under de senaste åren, säger Mattias.

Det är inte första gången som Dacia deltar i motorsport utan har tidigare deltagit i Trophee Andros i Frankrike där Dacia 2012 blev mästare med Alain Prost som förare och 2011 i Pikes Peak där bilmärket kom på en tredjeplats totalt.

Dacias nya racerbil är byggd på ett rörramschassi samt med en mittmonterad V6-motor.

FAKTA OM BILEN: DACIA STCC - EDITION
Kaross: Kolfiber
Motor: 6-cylindrig
Drivsätt: Bakhjulsdrift
Effekt: 400+ hkr
Växellåda: 6-växlad sekventiell låda med paddlar på ratten
Hjulupphängning: Dubbla länkarmar, trevägsdämpare, m.m.
Bakvinge: 1600 mm width/300 mm depth
Bromsar: Fram: 4-kolvsok, 370 mm ventilerade skivor. Bak: 4-kolvsok, 360 mm ventilerade skivor
Vikt: 1100 kilo
Längd: 4700 mm
Bredd: 1970 mm
Höjd: 1205 mm
Hjulbas: 2750 mm
Spårvidd: 1660 mm fram/1630 mm bak
Fälgar: 18-tum med centrummutter
Däck: Fram: 260/660-18 Bak: 280/660-18

PRESTANDA
0-100 KM/H: 3sek

Toppfart: ca 270km/h

Bild från bygget av bilen för Trophee Andros.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062