Bilindustrin fortsätter satsa på förbränningsmotorn
Nya och effektivare versioner av den mer än 100 år gamla förbränningsmotorn ligger högst upp på listan när fordonsindustrin planerar investeringar de närmaste åren. Det framgår av en färsk studie från KPMG, som även visar hur SUV-trenden slår igenom i Kina och andra tillväxtmarknader samtidigt som bilköparna i västvärlden efterfrågar mindre bilar.
I årets stora KPMG-rapport om fordonsindustrin ger 200 högt uppsatta chefer på fordonstillverkare och större underleverantörer i 31 länder sin syn på framtiden. KPMG Global Automotive Executive Survey 2013 visar att 42 procent av de tillfrågade kommer att lägga mest F&U-pengar på att göra den traditionella förbränningsmotorn ännu mer effektiv, medan endast 13 procent anger att de kommer att investera mest i altenativa motorer under de kommande sex åren.
”Fordonsindustrin räknar med att förbränningsmotorn kommer att finnas med i bilden i många år framöver. Övergången till nya typer av motorer ser ut att gå långsammare än många räknat med. Dessutom finns det ingen entydig enskild alternativ motorteknik som ser ut att bli vinnare. De stora fordonstillverkarna tvingas därför parallellt utveckla flera olika tekniker, något få av dem egentligen har råd med”, säger Björn Hallin, branschansvarig för fordonssektorn på KPMG.
Studien visar även att det är lägre bränslekostnader snarare än klimathänsyn som ligger bakom intresset för snålare bilmotorer.