Pirelli ökar spänningen med nya däck för Formel 1
Målet har varit att skapa däck som förbättrar köregenskaperna men att samtidigt korta livslängden så att man behöver göra minst två depåstopp per tävling. De nya däckens gummiblandningar leder till en större skillnad mellan de olika däckens prestanda och kommer att öka teamens möjligheter till strategiska däckval, men också till att antalet omkörningar ökar under ett lopp.
Däcksidorna ser också annorlunda ut i år, med färger som syns tydligare och en helt ny färgmärkning, orange, som efterträder förra årets silverfärg för den hårdaste gummiblandningen.
Alla nya Pirellidäck till 2013 års F1-säsong har fått mjukare gummiblandningar vilket gör att de uppnår sin högsta arbetstemperatur snabbare och därmed också kan leverera varvtider som är omkring en halv sekund snabbare än förra året.
Den snabba utvecklingen i Pirellis däckteknologi har gjort att årets hårdaste F1-däck, P Zero Orange, har i stort sett lika mjuk gummiblandning som förra årets mediumdäck. Effekten av detta blir att däcket bryts ner snabbare av värmen men att däckets prestanda ligger på topp under något längre tid. Väggreppet har också förbättrats vilket kommer att ge snabbare varvtider, speciellt i utgången på kurvor och i kombinationspartier som går från broms till acceleration och vice versa.
Skillnaderna i effekt mellan de olika gummiblandningarna är så stor som 0,5 sekunder per varv, till skillnad mot förra årets blygsammare skillnader, speciellt under senare delen av säsongen. De större skillnaderna i väggrepp och däckprestanda ökar möjligheterna till spännande omkörningar genom hela tävlingen.
Formel 1-däcken från Pirelli designas på Pirelli-labben i Milano och produceras vid fabriken i Izmit, Turkiet, som är uppbyggd enbart för F1-däcktillverkning. Däcken sänds efter kvalitetskontroll till ett logistiknav i Didcot, Storbritannien, varifrån de skeppas ut till de olika banorna.
Varje F1-bil får elva uppsättningar däck för en tävlingshelg som fördelas på sex set hårda och fem set av de mjukare blandningarna. Totalt tar Pirelli med sig 1 800 däck till varje race.
Däcken delas ut till teamen slumpmässigt, i enlighet med FIAs regler, och Pirelli har inget med den processen att göra. Varje däck får en streckkod ingjuten i däcksidan före vulkaniseringen, vilket sedan tjänstgör som däckets pass.
På banan får varje team sin egen dedikerade Pirelli-ingenjör och totalt har bolaget 55 personer på banan som håller i däckarbetet på F1-tävlingarna med allt från montering, logistik, hospitality till ingenjörsarbete.