Kaxiga bilgubbar höll salong i Detroit
Men visst går dert bra för den amerikanska branschen just nu, försäljningen ökade rejält i fjol, nya modeller presenteras på löpande band och man tjänar pengar.
De problem som bilindustrin i Europa brottas med finns inte alls i USA idag. Som bekant har ju USA, samtidigt som man älskar stora och bränsletrstande bilar, varit en föregångskontinent när det gäller mer miljövänliga fordon. Så är det fortfarande. På Detroit-salongen var det gott om både elbilar, hybrider med mera.
Men samtidigt är det en paradox att i en tid när vi lever med, enligt experterna, ett överhängande hot mot klimatet om vi inte slutar använda fossildrivna fordon, så är det inte de ”gröna” bilarna vi längtar efter. Inför Detroit-salongen har hela bilvärlden gått och väntat i snart ett år på premiären av en ikon, den senaste versionen av supersportbilen Chevrlet Corvette. GM hade lyckats hemlighålla premiären ändå fram till salongen öppnade och då stod också en hel värld på tå för att få se ”undret”. Javisst, vi som älskar bilar tycker förstås att den nya generationen Corvette är fantastisk. Men man börjar ju ändå undra eller rättare sagt, budskapet från klimatexperterna har nog inte gått fram.
För i så fall skulle vi väl stått på tå för att se den nya el- eller hybridbilen som ska vara en lösning på våra transportproblem.
Nåjå, optimism präglade i alla fall salongen i Detroit. Ett 60-tal modeller hade USA-premiär och på seminarierna skruvades försäljningsprognoserna upp till himmelska höjder. Nu ska man ta igen det som förlorades för någar år sedan.
En betraktare konstaterade att visserligen var det ovanligt många superstars som besökte Detroit, men ”the car is king!”.
Visst har miljömedvetandet ökat i USA på senare år och det säljs allt fler bränslesnåla fordon. Men det är klart att i ett land där bensinen kostar mindre än hälften av vad den kostar i Sverige så lär det ta lite tid med ”bränsleskiftet”. Men man måste ändå se positivt på att det går bra för hela fordonsbranschen i USA, det smittar av sig på resten av världen.
Olle Holm