23948sdkhjf

Toyota och BMW bygger sportbil ihop

Toyota Motor Corporation och BMW Group har nu befäst sitt strategiska samarbete för en miljömässigt hållbar framtida mobilitet. De båda företagen har tecknat ett bindande avtal om en långsiktig gemensam utveckling inom fyra områden: Bränslecellssystem, lättviktsteknik, litiumluftbatterier samt ett sportbilsprojekt. 
 
Toyota och BMW inledde sitt forskningssamarbete i december 2011 kring nästa generation litiumbaserade batterier, då man också kom överens om att identifiera och diskutera andra möjliga samarbetsprojekt. Huvudpunkterna i det nu tecknade avtalet är:

Toyota och BMW ska gemensamt utveckla ett grundläggande bränslecellsystem för fordon, som ska omfatta hela drivlinan, dvs såväl bränsleceller som vätgastank, motor och batteri. Målet är ett produktionsklart system år 2020. Bolagen ska dessutom samarbeta för utvecklingen av en vätgasinfrastruktur samt arbeta för att skapa de normer och standarder som är nödvändiga för att bränslecellfordon ska kunna få ett genomslag på marknaden.

Toyota och BMW ska tillsammans utveckla lättviktstekniker för karosser, genom att använda t ex armerade kompositmaterial. Tanken är att utnyttja denna teknik i samarbetet kring en gemensam plattform för såväl en sportbil som för andra BMW- och Toyota-fordon.

Företagen ska starta en gemensam forskning med målet att utveckla ett litiumluftbatteri med en energitäthet som kraftigt överstiger dagens

l
 Toyota och BMW ska se om man kan ta fram en gemensam plattform för en medelstor sportbil till slutet av 2013. De båda företagen syftar till att på en hög nivå kombinera varandras teknik och kunskap för att åstadkomma största möjliga kundnöjdhet, och har också ett intresse för ett fortsatt och fördjupat samarbete kring

Toyota har en uttalad vision om att aktivt bidra till utvecklingen av en hållbar mobilitet. Företaget utsågs 2012 för andra året i rad till världens grönaste varumärke, i den globala årliga undersökningen ”Best Global Green Brands”, som genomfördes av Interbrand i samarbete med Deloitte.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063