23948sdkhjf

Intelligent däcksensor känner fordonsvikten

Continental breddar det framtida utbudet av sensorfunktioner för att mäta däcktrycket. Nu kommer intelligenta system som känner av vikten på fordonet och om däcktrycket är tillräckligt.

När privatbilisten ska på semester och lastar bilen full eller när nyttotrafiken lastar till exempel lastbilar är det viktigt att däcktrycket är anpassat till vikten. Det nya systemet kan känna av axeltrycket och redan efter ett par hundra meters körning ges en indikation om lufttrycket i däcken är tillräckligt. Det ökar trafiksäkerheten och spar också bränsle.

För den här automatiska lastavkänningen har ingenjörerna på Continental dragit fördel av de fysiska egenskaperna hos fordonsdäck. Kontaktytan på däcket ökar som ett resultat av fordonets vikt. Med den kommande generationen av sensorer, som kommer att monteras direkt under däckets slitbana, kan däcktryckets övervakningssystem upptäcker exakta storleken på denna kontaktyta. Med varje varv av däcket, registrerar sensorn däcket mot vägen. Baserat på aktuellt däcktryck och exakta uppgifter om de påmonterade däcken kan systemet informera föraren efter bara några hundra meter om en förändring i däcktrycket behövs för den aktuella lasten.

Lastavkänning kommer att utgöra grunden för fler fordonsförbättringar. Nuvarande stödsystem för fordonsdynamik är avsedda att ge passagerarna den högsta nivån av komfort och säkerhet oberoende av belastning. Hjälpsystem idag arbetar alltid med antagandet om en maximal nyttolast. Så snart system som ESC, Emergency Steer Assist eller nödbromssystem kan innehålla information om den aktuella fordonets vikt kommer detta att kunna tillhandahålla ännu effektivare komfort och stöd för förare. Ytterligare övervakningsfunktioner kommer också. Till exempel erbjuder en asiatisk tillverkare nu kunderna en delfunktion av luftfyllningen från Continental: en första bilmodell kan nu automatiskt generera en kort akustisk signal under fyllning så fort tillräckligt däcktryck har uppnåtts. Detta säkerställer att däcken alltid köras på rätt tryck, även om de fylls med användning av icke-kalibrerad fyllningsutrustning.

Olle Holm

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062