23948sdkhjf

Dags för yrkesbevis inom fordonsbranschen

Det finns idag inga krav på certifikat eller yrkesbevis för den som vill jobba som till exempel bilmekaniker eller bilskadereparatör. Det betyder att i princip vem som helst kan ge sig in på reparation av en bil med mycket avancerad teknik eller reparera säkerhetsdetaljerna på en bilkaross. Det vill säga att bilägaren kan bara hoppas att reparatören har tillräckliga kunskaper för att klara av jobbet.

Snart har vi allt fler elbilarna på verkstäderna och då handlar det bland annat om arbete med högvoltsystem. Då ska det finnas någon elarbetsansvarig på verkstaden, men något krav på att mekanikern ska ha ett yrkesbevis för arbete med elfordon finns inte.

Från allt fler håll höjs nu röster för att det ska ställas krav på yrkesbevis för motorbranschyrkena. På samma sätt som det är en självklarhet att den som ska framföra ett fordon måste ha ett körkort.

Det finns idag möjlighet för den som arbetar inom motorbranschyrkena att få ett Mästarbrev, ett kompetensbevis som tilldelas kunniga hantverkare . För mästarbrev krävs minst sex års erfarenhet inom yrket och ett godkänt prov enligt branschens fastställda normer. Men något krav är det förstås inte.

Men kanske skulle det nu behövas någon form av yrkesbevis, inte bara betyg från utbildning eller kurs. Antalet bilägare som klagar på reparationer har ökat mycket kraftigt. Statistiken från ARN (Allmänna Reklamationsnämnden) visar att antalet som klagat ökat från 1 702 ärenden år 2011 till 1 947 förra året. Många ärden handlar förstås om rena bilförsäljningsklagomål, men också om reparationer och service.

I till exempel Norge har man sedan några år Mästarbrev för fordonsbranschen. Det infördes sedan man konstaterat att bilbranschyrkena representerar en högteknologisk miljö som kräver dokumenterad kunskap av utövarna.

Det område där det kanske är viktigast att reparationen blir rätt utfärd är skadereparationer. Idag är bilarna inte bara uppbyggda av olika material utan också konstruerade på ett sätt som gör att efter en kollision är det absolut nödvändigt att reparationen görs på rätt sätt. Om så inte sker förlorar bilen viktiga säkerhetsfunktioner. Det finns exempel på felaktigt reparerade bilar som kollapsat eftersom de svetsats fel, fel material har använts osv. De generellt ökade kraven på ansvarsåtagande för utförda arbeten och reparationer inom fordonsbranschen, både för auktoriserade och fria verkstäder, har markant ökat behovet av utbildad personal. Där skulle ett yrkesbevis eller Mästarbrev vara minst sagt befogat.

Olle Holm

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062