23948sdkhjf

Porsche 911 – en ikon som nu fyller 50 år



I fem årtionden har 911 varit kärnan i varumärket Porsche. Nästan ingen annan bilmodell kan se tillbaka på en så lång tradition och en så lång kontinuitet. Alltsedan presentationen av typ 901 på den internationella bilutställningen i Frankfurt 1963 har den inspirerat bilvänner världen över och idag är 911 riktmärket för andra sportbilstillverkare.

911 är också den centrala referenspunkten för alla andra modellserier hos Porsche. Varje Porsche från Cayenne till Panamera är den sportigaste bilmodellen i sitt marknadssegment och var och en bär med sig en del av 911:s filosofi.

Porsche 911 har tillverkats i över 820 000 exemplar och det gör den till världens framgångsrikaste sportbil. För var och en av de sju generationerna har ingenjörerna i Zuffenhausen och Weissach återuppfunnit den och gång efter annan demonstrerat innovationskraften hos märket Porsche. Som ingen annan bilmodell rymmer 911 uppenbara motsägelser som sportighet och vardagsanvändbarhet, tradition och innovation, exklusivitet och social acceptans, design och funktionalitet. Det är inte att undra på att varje generation har skrivit sin egen framgångssaga. Bäst beskriver Ferry Porsche dess unika kvaliteter. "911 är den enda bil som man både kan köra på en afrikansk safari eller på Le Mans, till teatern eller genom den täta trafiken i New York."

Förutom med sina klassiska och ändå unika linjer har Porsche 911 alltid utmärkt sig genom sin avancerade teknik. Många av de idéer och tekniska lösningar som först togs i bruk i Porsche 911 har fötts på tävlingsbanan. 911 har alltid satsat på prestanda och tävlingar har varit det viktigaste testlaboratoriet. Ända från början har den varit som hemma på tävlingsbanor världen över där den förtjänat ett rykte som en mångsidig och tillförlitlig vinnare. Över två tredjdelar av Porsches 30 000 segrar i motorsport fram till idag har vunnits i en 911.

Femtioårsfirandet av denna sportbilsikon är är Porsches huvudtema år 2013. Det kommer att bli en rad evenemang och det första är "Retro Classics" bilshow i Stuttgart. Från den 7:e till den 10:e mars kommer Porsches Museum att inleda jubileumsåret med att visa fyra specialmodeller, en tidig 911 Turbo Coupé, en studie till 911 Cabriolet från 1981, en gatversion av 911 GT1 från 1997 och en förseriemodell av Typ 754 T7.

Det här chassiet av professor Ferdinand Alexander Porsche var en milstolpe på vägen mot utformningen av 911.

Företaget kommer också att skicka en äkta 911 från 1967 på världsturné. Under ett år kommer den historiska niohundraelvan att besöka fem kontinenter. Den kommer att visas på ställen som Pebble Beach i Kalifornien, i Shanghai, på Goodwood i England, i Paris och i Australien. Som ambassadör för märket Porsche kommer denna klassiska 911 att synas på många internationella bilutställningar, i samband med historiska rallyn och vid andra bilsportevenemang. Porsche-fans och andra intresserade kan följa bilens resa på porsche.com/follow-911 .

Porsche-muséet firar "50 år med Porsche 911" från den fjärde juni till och med den 29 september 2013, med en specialutställning över niohundraelvans historia och utveckling. Under våren kommer Porsches eget förlag Edition Porsche-Museum, att ge ut en jubileumsutgåva som kommer att kallas "911x911."

Som efterföljare till Porsche 356 vann 911 sportbilsälskarnas hjärtan från första stund. Prototypen avtäcktes första gången vid Frankfurts bilsalong (IAA) 1963 som Porsche 901. Inför marknadsintroduktionen 1964 döptes den om till 911. Dess luftkylda sexcylindriga boxermotor utvecklade 128 hk vilket gav en imponerande toppfart av 211 km/tim. Den som ville ta det litet lugnare kunde från och med 1965 välja den fyrcylindriga Porsche 912.

1966 presenterades 911 S med 158 hk. Det var den första modellen som utrustades med Fuchs lättmetallfälgar. 911 Targa med sin karaktäristiska störtbåge debuterade sent 1966 som världens första säkra cabriolet. 1967 kunde den halvautomatiska fyrväxlade Sportomatic erbjudas. Med 911 T från samma år, och senare även med E- och S-varianterna, blev Porsche den första tyska biltillverkaren som klarade de stränga amerikanska avgaskraven.

Porsche 911 blev allt kraftfullare allteftersom cylindervolymen ökade, först till 2,2 liter (1969) och sedan till 2,4 (1971.) 911 Carrera RS 2,7 från 1972 med en 207 hk stark motor i en bil som vägde under 1 000 kg är ännu idag sinnebilden av en drömbil. Den karaktäristiska "ankstjärten" var den första bakre spoilern på en serietillverkad bil.

Tio år efter debuten gav Porsches tekniker 911 sin första större omarbetning. G-modellen tillverkades från 1973 till 1989, längre än någon annan 911-generation. Den hade de mer framträdande stötfångarna som tagits fram för att klara de senaste krocktesterna i USA. De åkande skyddades också bättre med trepunktsbälten som standard och integrerade nackskydd.

En av de viktigaste milstolparna i 911:ans historia var avtäckningen 1974 av den första 911 Turbo med en trelitersmotor på 256 hk och en enorm bakre vinge. Nästa hopp i prestandakurvan kom 1977 med 911 Turbo 3,3 med intercooler. Med 296 hk var den bäst i klassen.

1983 ersatte 911 Carrera SC-modellen. Med en 3,2-litersmotor och 228 hk blev den en favorit bland samlare. Från och med 1982 kunde friskluftsvänner också beställa 911 som cabriolet. 911 Carrera Speedster lanserades 1989 och var en påminnelse om -50-talets legendariska 356 Speedster.

Just när bilexperter började förutsäga det omedelbart förestående slutet på en epok kom Porsche 1988 ut med 911 Carrera 4 (964). Efter femton års produktion förnyades 911:ans bottenplatta radikalt med 85 procent nya delar vilket gav Porsche en modern och framtidsinriktad bil. Den luftkylda boxermotorn på 3,6 liter utvecklade 247 hk. Exteriört skiljde den sig bara marginellt från föregångarna med aerodynamiska stötfångare i polyuretan och en uppfällbar spoiler på bakluckan. Men inuti skiljde desto mer. Den nya modellen var utformad för att ge förarna, inte bara sportiga prestanda, utan också bättre komfort. Den kom med ABS-bromsar, Tiptronic automatlåda, servostyrning, krockkuddar och ett helt nytt chassi. Den tidigare fjädringen med torsionsstavar ersattes med bärarmar i lättmetall och spiralfjädrar. En revolutionerande medlem i den nya 911-serien var den fyrhjulsdrivna Carrera 4.

Förutom Carrera Coupé, Cabriolet och Targa kunde kunderna från 1990 också välja 964 Turbo. Den drevs från början av den beprövade 3,3-liters boxermotorn men 1992 uppgraderades den till en starkare 3,6-litersmotor med 355 hk.

Idag är 964 Carrera RS, 911 Turbo S, och 911 Carrera 2 Speedster särskilt efterfrågade bland samlare.

911 med den interna beteckningen 993 förblir den stora kärleken för många Porsche-förare. En viktig förklaring är den ovanligt lyckade designen. De integrerade stötfångarna understryker den mjuka eleganta formen. Fronten är lägre än hos föregångarna tack vare övergången från runda till elipsformade strålkastare. 993 fick snart ett gott rykte som extremt tillförlitlig. Den var också smidig och kvick tack vare ett nyutformat aluminiumchassi.

Turboversionen var den första med biturbomotor, vilket gav den bilvärldens lägsta avgasutsläpp 1995.

Porsche 911 GT2 riktade sig till sportbilspurister som uppskattade höga farter. 911 Targa hade nu ett glastak som gled in under bakrutan när det öppnades.

Men det verkliga skälet till att renläriga Porsche-entusiaster håller 993 så högt (tillverkad från 1993 till 1998) är att det var den sista 911-modellen med luftkyld motor.

996 som rullade av monteringsbandet från 1997 till 2005 representerade en viktig vändpunkt i 911:ans historia. Den behöll karaktären från sitt klassiska arv men var en fullständigt ny bil. Den här komplett nyutvecklade generationen var den första som drevs av en vattenkyld boxermotor. Tack vare fyrventilsteknik utvecklade den 296 hk och bröt ny mark i termer av minskade utsläpp, ljudnivå och bränsleförbrukning. Den yttre designen var en nytolkning av 911:ans klassiska linjer men med lägre luftmotstånd (cW-värde 0,30).

996:ans linjer var också ett resultat av man kunde dela komponenter med den framgångsrika Boxster-modellen. Det mest uppenbara var strålkastarna med sina integrerade blinkers, till att börja med kontroversiellt men senare kopierat av många andra tillverkare. Inuti fann föraren en helt ny cockpit. Bekvämlighet spelade nu en större roll vid sidan av de typiska sportiga köregenskaperna.

Med 996 lanserade Porsche en produktoffensiv utan motstycke med en hel serie av nya varianter. 911 GT3 var en av höjdpunkterna i modellprogrammet 1999 och den höll traditionerna från Carrera RS vid liv. 911 GT2, den första bilen med keramiska bromsar som standard, marknadsfördes som en extrem sportbil hösten år 2000 .

I juli 2004 avtäcktes den nya generationen 911 Carrera och Carrera S, internt betecknad som 997. De klara ovala strålkastarna med separata blinkers var en återgång till äldre 911-modellers stil. Men 997 erbjöd mer än bara stil. Det var en högprestandabil med en 3,6-litersmotor som utvecklade 321 hk medan den nya 3,8-litersmotorn i Carrera S klarade av hela 350 hk. Chassiet var också omarbetat och Carrera S hade Porsche Active Suspension Management (PASM) som standard.

2006 introducerades Porsche 911 Turbo, den första bensindrivna serietillverkade bilen med variabel turbogeometri.

På hösten 2008 uppdaterades 997 och blev ännu effektivare tack vare direktinsprutning och dubbelkopplingslåda. Aldrig tidigare hade 911-serien erbjudit så många möjligheter att tillgodose förarnas individuella preferenser. Med Carrera, Targa, Cabriolet, bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift, Turbo, GTS, specialmodeller och gatversioner av tävlingsmodeller, bestod 911-familjen till slut av 24 modellvarianter.

Den här modellen, internt kallad 991, representerar det största tekniska språnget i utvecklingen av 911. Även om den redan varit riktmärket i flera decennier tog den nya 911-generationen prestanda och effektivitet till nya nivåer. Ett helt nytt chassie med längre axelavstånd, större spårvidd, större däck och ergonomiskt optimerad inredning gjorde den både sportigare och bekvämare.

Tekniskt är den sinnebilden av Porsche Intelligent Performance - ännu lägre bränsleförbrukning, ännu högre prestanda. Det beror delvis på den mindre 3,4 litersmotorn i basmodellen av Carrera (som ändå utvecklar 5 hk mer än Carrera 997), men också på konstruktionen i stål och aluminium som avsevärt minskar vikten. Andra innovationer är Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) och världens första sjuväxlade manuella växellåda. 991:ans design har också uppskattats. Med sin låga, utsträckta silhuett och sina skarpa detaljer förblir den sjunde generationen en omisskännlig 911 och än en gång har den lyckats sätta ribban för bildesign. 991 är den bästa 911:an någonsin - tills nästa generation kommer.

Bildtext: Samma rötter men den senaste 911 har växt till sig.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062