Mazdas nya dieselmotor ska erövra USA
Skyactiv-D har världens lägsta kompression på 14:1. Detta gör den både tystare och mer effektiv. Den blir bränslesnålare och släpper ut mindra avgaser. Skyactiv-D är den första dieselmotor som klarar de nya europeiska avgaskraven i Euro6 utan att behöva några extra fördyrande tillsatser. Euro6 börjar gälla först i september 2014 och innebär bl.a. betydligt lägre avgashalter av kväveoxider, NOx.
Även i Japan klassas Mazdas nya dieselmotor i den allra renaste klassen som ”Clean diesel”. Tillsammans med en mycket låg bränsleförbrukning, på som minst 4,6 l/100 km och med bara 119 g/km i CO2-värde, har Mazdas Skyactiv-D dieselmotor i en CX-5 blivit ett alternativ till olika hybridbilar. Och ännu snålare är nya stora Mazda6 som med samma dieselmotor bara drar 3,9 l/100 km och har ett CO2-värde på mycket låga 104 g/km. I nya Mazda6 har dieselmotorn även fått Mazdas allra senaste teknik, ett unikt system för att ta till vara på rörelseenergin, kallat i-ELOOP.
Och nu är det alltså även dags för Mazda att erövra USA med sin rena dieselmotor. En personbilsmarknad där dieselmotorer hittills bara stått för cirka 3 procent.
- Vi är övertygade om att även amerikanska bilköpare kommer att uppskatta Mazdas nya Skyactiv-D dieselmotor, säger Jim O´Sullivan, president och CEO för Mazda North America. Särskilt när du tänker på hur mycket våra konsumenter idag föredrar miljövänliga motoralternativ som samtidigt är bränslesnåla. Även i USA har ju bränslekostnaderna stigit under de senaste åren.