Fordonsindustrin fortsätter satsa på förbränningsmotorn
Nya och effektivare versioner av den mer än 100 år gamla förbränningsmotorn ligger högst upp på listan när fordonsindustrin planerar investeringar de närmaste åren. Däremot tror man att intresset för elbilar kommer att vara fortsatt lågt inom överskådlig tid.
Det framgår av en studie från KPMG. I årets stora KPMG-rapport om fordonsindustrin ger 200 högt uppsatta chefer på fordonstillverkare och större underleverantörer i 31 länder sin syn på framtiden. KPMG Global Automotive Executive Survey 2013 visar att 42 procent av de tillfrågade kommer att lägga mest forskning och utveckling på att göra den traditionella förbränningsmotorn ännu mer effektiv, medan endast 13 procent anger att de kommer att investera mest i alternativa motorer under de kommande sex åren.
Övergången till nya typer av motorer ser ut att gå långsammare än många räknat med. Dessutom finns det ingen entydig enskild alternativ motorteknik som ser ut att bli vinnare. De stora fordonstillverkarna tvingas därför parallellt utveckla flera olika tekniker, något få av dem egentligen har råd med, konstaterar Björn Hallin som är branschansvarig för fordonssektorn på KPMG.
Studien visar även att det är lägre bränslekostnader snarare än klimathänsyn som ligger bakom intresset för snålare bilmotorer. God bränsleekonomi rankas som den viktigaste aspekten vid bilköpet medan miljöhänsyn, som var den näst viktigaste faktorn vid fjolårets undersökning, nu har tappat i betydelse och ligger först på fjärde plats.
Två tredjedelar (67 procent) av de svarande tror att e-fordonen kommer att representera endast 15 procent eller mindre av den totala nybilsförsäljningen år 2025. Ändå innebär detta ändå en potentiell försäljning på upp till 5,7 miljoner fordon i Kina, 2,5 miljoner i Indien, 3,8 miljoner i USA och 2,1 miljoner i Västeuropa. Hela 41 procent av de tillfrågade tror att statliga subventioner behövs om e-fordonen ska bli överkomliga. När det gäller olika bilmodeller väntas den snabbt framväxande medelklassen i Kina och andra tillväxtmarknader att fortsätta driva på efterfrågan på stora bilar. Hela 66 procent av bilcheferna på tillväxtmarknader som exempelvis Kina och Brasilien tror att efterfrågan på SUV-ar kommer att öka fram till 2018, medan bara 39 procent av branschkollegerna i västvärlden har samma uppfattning. När det gäller småbilar är förhållandena de omvända, här är det främst bilcheferna i västvärlden som tror mest på ökad tillväxt.
Bland vinare och förlorare så rankas Volkswagen och BMW i topp för framtiden, hela 81 procent av de tillfrågade tror att VW kommer att fortsätta växa. På åttonde plats på ”vinnarlistan” ligger Geely, som äger Volvo PV, där 51 procent av de tillfrågade anser att Geely-Volvo kommer att växa.
Olle Holm