23948sdkhjf

Nu blir det dyrare att äga bil

Det blir i snitt fyra procent dyrare att äga bil det kommande året. Det visar Motormännens årliga kalkyl över driftskostnaderna för bilägandet. Kostnaderna ökar oavsett om man äger en bensinbil eller dieselbil. Det som blir dyrare är bland annat service, fordonsskatt, men även parkeringsavgifterna blir högre i flera kommuner. Många bilar som tidigare har haft skattebefrielse av miljöhänsyn blir av med detta 2013. Däremot blir kostnaderna för eventuell låneränta 2013 lägre i vår kalkyl.

– Vill man som privatperson hålla nere sina utgifter för bilen så bör man se över kostnader som service och försäkring. Kostnaden på service kan till och med skilja mellan två märkesverkstäder av samma märke. Vill man inte serva på en märkesverkstad så finns det många andra verkstäder och verkstadskedjor som både ger bra kvalitet och garantier för sitt jobb. En annan stor fast kostnad är försäkringen och den kan vara lönsam att kontrollera emellanåt, säger Tommy Sundberg, tekniker på Motormännen.

Bilkostnadskalkylen för 2013 visar små förändringar av de rörliga och fasta kostnaderna, men något dyrare blir det, c:a fyra procent. Bilkostnadskalkylen ska ses som en hjälp inte minst när man vill jämföra den egna bilens kostnader med andra transportmedel.

– Självklart är det dyrare att äga och använda en ny stor dyr bil än en liten gammal bil. Men man får inte stirra sig helt blind på priset. En ny bil är nästan alltid säkrare, den drar mindre bränsle och på så sätt är den bättre för miljön än en gammal bil, säger Tommy Sundberg.

De bilar som är dyra i inköp är nästan alltid också dyra att äga. Stora bilar som drar mycket bränsle är absolut dyrast. De billigaste bilarna har en kostnad på dryga 20 kronor milen medan de dyraste bilarna kan ha en kostnad på nästan 80 kronor milen.

– Det är naturligtvis svårt att ge en exakt kostnad på bilägandet. Metoden vi har använt är att alla utgifter har fått ett snittpris, därefter har vi slagit ihop de summorna och det blir priset för ett års bilägande. Det går sedan bryta ner på en kostnad per mil, avslutar Tommy Sundberg,

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063