23948sdkhjf

Mazda 787B utsedd till Legend of Le Mans Winners



Den enda japanska sportbilen, och den enda sportbilen med en rotationsmotor, som vunnit det klassiska 24 timmarsloppet i Le Mans, har nu utsetts till en av tävlingens legendarer. Mazda 787B, segerbilen från 1991, får nu kultstatus tillsammans med tio andra klassiska sportbilar.

Tävlingsarrangörerna, Automobile Club de l`Ouest, utlyste inför Le Mans 90 års-jubileum en tävling på internet om publikens favoritbil under varje decennium. Mer än 20 000 personer röstade.

Efter publikens nomineringar utsåg en tolvmannajury de tio legendarerna, som till slut blev elva. I expertjuryn, som sammanträdde i Paris, satt bl.a. FIA-presidenten Jean Todt, arrangörsklubbens ordförande Pierre Fillon, flerfaldiga Le Mans-segrarna Emanuele Pirro och Yannick Dalmas, Porsche-ingenjören Norbert Singer och den amerikanske skådespelaren och racerföraren Patrick Dempsey.

Att det blev elva legendarer istället för tio beror på att det blev ”dött lopp” för 1990-talet mellan Peugeot 905 och Mazda 787B.

Ännu idag är Mazda 787B den enda japanska sportbilen som vunnit det klassiska 24 timmarsloppet i Le Mans. Segerbilen från 1991 hade en rotationsmotor på cirka 700 hästkrafter och en toppfart på närmare 340 km/tim. Bilen kördes av trion Johnny Herbert, Volker Weidler och Bertrand Gachot, som under de 24 timmarna hann med 362 varv, cirka 4931 kilometer och med en genomsnittshastighet på 205 km/tim, inklusive tankstopp, däcks- och förarbyten.

Inför årets tävling i Le Mans planerar arrangörerna att samla ett exemplar av varje bilmodell och låta dem bl.a. köra ett varv på den nästan 14 kilometer långa banan Circuit de la Sarthe.

Som ett led i Mazdas ökade globala motorsportaktiviteter utvecklar Mazda Motorsports tillsammans med Mazda North America Operations en tävlingsmaskin av den nya 2,2 liters Skyactiv-D dieselmotorn för klassen Le Mans Prototype 2 (LMP2).

Det var dessa totalt elva bilar som juryn utsåg till ”Legends of Le Mans Winners”:

1920-talet, Bentley Speed 6

1930-talet, Alfa Romeo 8C

1940-talet, Ferrari 166MM

1950-talet, Jaguar D-Type

1960-talet, Ford GT40

1970-talet, Porsche 917K

1980-talet, Porsche 956

1990-talet, Mazda 787B, Peugeot 905

2000-talet, Audi R10 TDI

2010-talet, Audi R18 e-tron quattro
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062