Yrkesbevis för branschen välkomnas från många håll
Vi har fått massor av reaktioner och kommentarer med det gemensamma att en majoritet anser att det behövs någon form av yrkesbevis. En av alla som hört av sig är Caj Luoma, ordförande för Motorbranschens Yrkesnämnder.
Så här skriver Luoma: ”Temat är högaktuellt i en bransch med ständigt ökande krav på arbetskvalitet, säkerhet och arbetsmiljö. Vi anser att yrkesrollerna inom motorbranschen kräver yrkesskicklighet och dokumenterad kunskap och kompetens.
Motorbranschens Yrkesnämnd (MYN) arbetar sedan en tid tillbaka aktivt med frågan. För att framgångsrikt kunna genomföra ett införande av yrkesbevis, krävs en omfattande kartläggning och förankring inom branschen. Därför utreder nu MYN under 2013 frågan om en branschstandard med tillhörande yrkesbevis, hur situationen och behovet ser ut idag och i framtiden, samt genom att ta reda på vad branschen själv vill? Ett yrkesbevis med bred förankring i motorbranschen skulle ur flera synvinklar kunna vara något positivt. Men först måste vi som sagt utreda förutsättningarna och, inte minst, synen på detta inom branschen.”
Det är ju mycket lovande att en av branschens främsta företrädare inom bland annat utbildning flaggar för att det kan komma någon form av yrkeskompetensbevis.
Visst bedrivs det idag en omfattande utbildningsverksamhet i branschen, det finns mycket kurser att välja på och bland annat kedjorna har ambitiösa kursprogram. Men det är fortfarande alldeles före många som står utanför fortlöpande utbildning av olika skäl. Många småverkstäder anser ju till exempel att de inte hinner ”sätta sig på skolbänken”. Men ska bilägarna kunna ha ett förtroende för de som jobbar i branschen måste det nog till någon form av bevis på att man har de kunskaper som behövs. Det är fortfarande alldeles för mycket klagomål på bilreparationer och service. Kontrollerad Bilverkstads statistik för större delen av 2012 visade på en markant kvalitetsförbättring bland de inspekterade bilverkstäderna. 2011 förekom det tekniska eller administrativa fel bland 17,0 procent av de stickprovskontrollerade bilarna. 2012 är siffran 14,5 procent.
Framför allt är det de administrativa felen som blir färre. De tekniska felen som hittas på de reparerade bilarna är högst varierande. Men de allvarliga kvalitetsbristerna är synnerligen ovanliga, ingen verkstad av KBV:s 800 verkstäder, har uteslutits ur systemet under 2012. Men KBV-verkstäderna är trots allt bara en liten del av alla landets bilverkstäder så Caj Luomas ovanstående förhoppning om ett yrkesbevis med bred förankring i branschen borde nog bli verklighet inom en snar framtid.
Olle Holm