Citroën lanserar lufthybriden
Hybrid Air-tekniken är banbrytande med sin låga förbrukning på under 3 liter/100 km utan extra batterier. Teknologin är särskilt väl lämpad för modeller i B-segmenten (Citroën C3), C-segmentet (t ex Citroën C5) och för transportbilar. Hybrid Air är en unik teknikologi som har utvecklats i tätt samarbete mellan PSA Peugeot Citroën och Bosch® och som baserar sig på den stora erfarenhet som Citroëns ingenjörer har med att använda hydraulik i bilar. Redan 1955, med introduktionen av DS-modellen, presenterade Citroën denna banbrytande teknologi där gas förs samman med högtryckshydraulik. Teknologin användes till funktioner som fjädring, styrning, bromsar och halvautomatiska växellådor. År 1958 byggde Citroëns ingenjörer en prototyp av 2CV hybrid, där tryckluft och hydraulik användes för att öka prestandan hos en förbränningsmotor. Men projektet förverkligades aldrig eftersom efterfrågan saknades, och vid den här tiden fanns inte heller tillräckligt anpassad teknik för serietillverkning.
Hybrid Air bygger på väl beprövade komponenter och tekniker: en modern bensinmotor, Pure Tech, ett system för lagring av energi i form av tryckluft, en kraftöverföring bestående av två hydraulmotorer och en automatisk växellåda med planetväxel. Under projektets gång har PSA Peugeot Citroën ansökt om 80 patent. Hela enheten styrs av en styrbox som samtidigt som den tar hänsyn till förarens körstil också optimerar energiförbrukningen.
En prototyp av Hybrid Air-systemet har installerats i en Citroën C3 VTi 82, vilket minskar bränsleförbrukningen med en tredjedel till rekordlåga 2,9 liter/100 km vid blandad körning och med CO2-utsläpp på endast 69 g/km. Vid körning i stadstrafik ligger minskningen av bränsleförbrukningen på 45 %. Eftersom inga batterier används i Hybrid Air-tekniken kan priset sättas på en överkomlig nivå, både i Europa och i övriga världen. Det är en teknik där effekten inte påverkas oavsett väderlek och körförhållanden. Det betyder att den kan marknadsföras i Europa, men också på Citroëns alla andra marknader. Tekniken är lätt att tillämpa på personbilar men också på lätta transportbilar och särskilt effektiv är den i småbils- och mellanklassen (B- och C-segmenten).
Hybrid Air-tekniken påverkar inte utrymmet i kupén och inte heller i bagageutrymmet. Eftersom systemet till största delen är mekaniskt är det lätt att underhålla och serva, och lätt att återvinna när bilen är slut.
Systemet Hybrid Air utgörs av en kombination av flera olika tekniker. Tack vare ett intelligent elektroniskt styrsystem utnyttjas alltid det bästa av tre lägen. Genom att optimera energieffektiviteten lyckas man minska bränsleförbrukningen och säkerställa en snabb laddning av tryckluft i lagringsenheten.