23948sdkhjf

Minskade utsläpp med aktiva ytskikt

Rätt val av material och beläggningsteknik för ytskikt i maskiner och motorer kan minska utsläppen av både partiklar och växthusgaser. Det visar ny forskning från Uppsala Universitet.
-Med tanke på det stora antalet fordon i världen skulle redan några få procents minskning av energiförluster och utsläpp få enormt positiva följder, säger Fredrik Gustavsson, doktorand i tillämpad materialvetenskap vid Ångströmlaboratoriet.
Dagens hårdare miljökrav har minskat antalet miljöfarliga tillsatser i oljor och bränslen, samtidigt som allt fler förnyelsebara och biologiskt nedbrytbara bränslen utvecklas. Det innebär att den kemiska omgivningen i dag skiljer sig dramatiskt från den traditionella miljön i mekaniska kontakter, och höjer kraven på kontaktytorna i motorer och maskiner.
Fredrik Gustavssons avhandling visar hur väl moderna ytskikt kan fungera tillsammans med nya typer av motoroljor och bränslen, och att valet av ytskikt påverkar både energiförbrukning och nötning.
I avhandlingen studeras hur en viss typ av ytskikt, så kallade tribologiskt aktiva ytskikt, skapar och upprätthåller extremt låg friktion och högt nötningsmotstånd genom att under användning förändra sin struktur, sammansättning och friktionsegenskap till det bättre.
De studerade materialen har redan i sin uppbyggnad goda förutsättningar att ge låg friktion vid kontakt. Materialen har även den unika egenskapen att de vid hög belastning svarar med att ytterligare minska både friktion och slitage. De har även förmågan att breda ut sig över kontaktytorna och läka skadade områden.
-Minskat slitage i maskiner och motorer och minskad friktion är i dag viktigare än någonsin. Både de energibesparingar och de miljömässiga vinster detta leder till är starka drivkrafter för forskning och utveckling inom området, säger Fredrik Gustavsson.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078