23948sdkhjf

Audi RS Q3 första RS-modellen i Q-serien

På den internationella bilmässan i Geneve premiärvisar Audi RS Q3, den första RS-modellen i den framgångsrika Q-serien. Med den prisbelönta femcylindriga 2,5-litersmotorn på 310 hk levererar Audi RS Q3 prestanda för vardagsbruk.
Audi RS Q3 kombinerar typiska RS kännetecken som prestanda och körglädje med livsstilskvaliteter och högt bruksvärde. Audi RS Q3 har utvecklats av quattro GmbH som är ett helägt dotterbolag till AUDI AG.
Under huven på RS Q3 arbetar högprestandamotorn 2,5 TFSI från TTRS och RS3 Sportback. Den 2,5-liters turboladdade direktinsprutade motorn levererar 310 hk vid 5,200-6,700 r/min och det maximala vridmomentet 420 Nm finns tillgängligt mellan 1,500 och 5,200 r/min. Audi RS Q3 accelererar 0-100 km/h på klassbästa 5,5 sekunder, medan topphastigheten är elektroniskt begränsad till 250 km/h.
Det karaktäristiska femcylindriga motorljudet med anor från 80-talet skapas med hjälp av luftinsugssystemet och avgassystemets utformning. En ljudklaff i avgasgrenröret förstärker ljudet ytterligare. Genom att välja dynamikläget i Audi drive select är motorresponsen än mer omedelbar och motorljudet förstärkt.
I RS Q3 arbetar den femcylindriga motorn tillsammans med start/stop-systemet för första gången vilket bidrar det till den låga snittförbrukningen på 8.8 liter per 100 km vilket motsvarar 206 gram CO2 per km.
Den standardmonterade 7-stegade S-tronic växellådan överför kraften till drivlinan med den sjunde växeln anpassad för lägsta bränsleförbrukning. Valet står mellan D och S läge för automatisk växling av dubbelkopplingslådan alternativt manuell växling – genom att använda växelpaddlarna på ratten eller växelspaken i unik RS design. En ”launch control” tar hand om sprinten från stillastående, och utnyttjar explosiv turbokraft med minimalt hjulspinn.
Genom att kraften skickas till vägbanan genom den permanenta fyrhjulsdriften quattro har RS Q3 ett extra mått av dragkraft, dynamik och stabilitet. Hjärtat i quattrosystemet är den hydrauliskt arbetande och elektroniskt styrda flerlamellkopplingen som anpassar distributionen av vridmoment mellan fram- och bakaxel.
RS sportchassit sänker bilen med 25 mm och batteriet är placerat i bagageutrymmet för en bättre viktfördelning. Den elektroniska styrservon förmedlar en distinkt och precis körkänsla i ratten. Elektromekanisk parkeringsbroms och hill hold assist är också standard.
De ventilerade och perforerade bromsskivorna fram har en vågliknande kontur, vilket sparar cirka ett kilos vikt på framhjulen. Skivorna har en diameter på 365 mm och svartlackerade 8-kolvs bromsok med RS logo. Den elektroniska stabiliseringskontrollen (ESC) med sportläge kan avaktiveras helt. Audi RS Q3 har 19 tums aluminiumfälgar som standard och som tillval kan tre varianter av 20 tumsfälgar erbjudas.
Förutom motorn skiljer sig Audi RS Q3 från resten av Q3-familjen genom ett antal detaljer i RS- design.
Audi RS Q3 börjar säljas i sommar och svensk marknadsintroduktion är planerad till hösten 2013.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063