Svenskarna som bygger nya Kina-bilen Qoros
– Nu ser vi en utländsk efterfrågan på ingenjörer i specialbefattningar, säger Martin Sköld, bilindustriexpert på Handelshögskolan Stockholm. Särskilt svenskar har ett rykte om sig att vara bra på systemintegration och på att fungera tvärs över olika funktionella discipliner. Och säkerhet naturligtvis.
Men varför har Kina, där hundratusentals infödda ingenjörer tar sin universitetsexamen varje år, blivit en sådan magnet för utländska bilingenjörer, och inte minst svenska?
– Kinesiska biltillverkare måste bygga upp kompetens på vissa områden, och det här är ett snabbt sätt att göra det, säger Sköld. Det handlar om att förvärva kunskaper.
Det händer inte ofta, men den 5 mars på den internationella bilsalongen i Genève kommer ett helt nytt bilmärke att introduceras, kinesiska Qoros Auto Co. Deras Qoros 3 Sedan i C-segmentet, ska inte bara locka unga kinesiska bilköpare, utan även europeiska. Och till sin hjälp har de bland annat tagit svenskt bilkunnande i form av samarbetspartners som Semcon och fler än 20 före detta ingenjörer och chefer från Saab och Volvo som fått nyckelpositioner inom företaget.
Teamet på Qoros, som planerar att lansera en ny modell var sjätte månad, består till cirka 70 procent av kineser och till 30 procent av västerlänningar, och av dessa är en stor andel svenskar.
– Saab och Volvo har, liksom de flesta europeiska märken, mycket gott anseende i Kina, säger Daniel Backman, från Göteborg, som är chef för produktplanering och strategi på Qoros. Folk vet att om man har arbetat för dem har man solida kunskaper om vad som behöver göras.
Backman leder ett team på 15 kineser i Shanghai och planerar att anställa fler i år, och han kommer snart att inrätta ett nytt team för att hantera den europeiska marknaden.
– Om man är i bilbranschen är Kina rätt land att befinna sig i, säger han. Det växer och nya möjligheter öppnas varje dag – till skillnad från Europa, där försäljningen vacklar och varslen blir allt vanligare.
Precis som sina svenska kolleger på Qoros såg Backman, som tidigare arbetade på Volvo Personvagnar, jobberbjudandet som något man bara får en gång under karriären.
– Chansen att vara en del av ett helt nytt bilföretag kommer inte varje dag. Om 30 år kan jag berätta för mina barnbarn att ”jag var med och startade det där”.
Utöver de svenskar som är direkt anställda av Qoros är dussintals fler involverade genom svenska underleverantörer, inklusive Semcon och Wireless Car. Semcon, som ansvarar för Qoros eftermarknadstjänster, har cirka 50 personer av olika nationaliteter – varav 35 svenskar – som arbetar med Qorosprojektet, utspridda över tre anläggningar i Europa och ett nytt kontor i Shanghai. Semcon är även involverat i teknik- och designarbetet.
Semcon har tidigare utfört liknande uppdrag för bland andra Saab Automobile, men Ingvar Gillgren, affärs- och projektansvarig för Semcons samarbete med Qoros, säger att det finns stora skillnader i arbetssättet mellan svenska och kinesiska kunder.
– Man har inte den struktur, process och organisation som man är van vid med europeiska tillverkare, så man måste lösa alla problem själv. Jag tror dock att svenskar tycker att det är lätt att arbeta förutsättningslöst och ta ett bredare ansvar.
Qoros är en av mellan 50 och 100 kinesiska fordonstillverkare, och Gillgren ser en enorm potential för att sälja svenska bilkunskaper även till andra tillverkare.
-Vi ser det här uppdraget som en inträdesbiljett till den kinesiska marknaden.
–
Några av svenskarna på Qoros
Exekutiv chef för fordonsintegration – Roger Malkusson
Chef för produktplanering och strategi – Daniel Backman
Chef för tillverkningsteknik – Freddy Ploj
PR-chef – Eric Geers
Senior Manager eftermarknad – Jan Enslöw
Senior Manager eftermarknad – Mikael Nilsén
Senior Manager fordonsprestanda – Stefan Wimnell
Senior Manager elektrisk fordonssystemteknik – Zvonko Mlakar
Senior Manager för prototypkonstruktion – Mats Niklasson