Fackmannamässigt utförd service, vad är det?
Domen i Marknadsdomstolen, som satte stopp för Kia:s uppbindning av kunder via garantivillkoren, har också spelat in. Domen, som öppnade upp för fria verkstäder att i ökad utsträckning göra service och reparationer även under bilens garantitid, skakade märkeshandeln, men inte mer än att de litar på att de flesta nybilskunderna ändå väljer märkesverkstaden. Det är naturligtvis också förtroendeskapande att erbjuda generösa garantier till bilköparen, även om man inte kan tvinga bilägaren till var service med mera ska utföras.
I Sverige finns det ju, förutom märkesverkstäder, ett stort antal ”fria” verkstäder varav många är bundna till någon av landets kedjor. Att vara kedjeansluten innebär oftast att man tvingas hålla en viss nivå på verksamheten när det gäller allt från lokaler och personal till verkstadsutrustning och utbildningsnivå.
Men det finns också ett stort antal verkstäder som jobbar utan bindning till varken märkeshandel eller kedjor, verkstäder som ändå kan hålla en hög nivå på kunskap och utrustning.
För dessa verkstäder betydde domen i Marknadsdomstolen att de kan ta på sig nya typer av jobb dvs på nyare bilar. Men domen i Marknadsdomstolen gav inte precis någon vägledning om vilka kriterier som ska vara uppfyllda för att kunna ta på sig de här servicejobben. Frågan är, vad är fackmannamässigt utförd service?
Så här säger en servicemarknadschef hos en av de större märkesimportörerna: ” Service skall utföras enligt fabrikantens anvisningar vilket innebär att arbetet utförs av utbildad personal och att material som används är av motsvarande eller högre kvalitet än original . Dokument motsvarar de handlingar som fabrikanten anger och dokumenteras, arkiveras (serviceprotokoll). Servicebok skall utförligt stämplas. På kvitton anges vilka artiklar som använts med artikelnummer för att kunna härleda material.”
Så långt en servicemarknadschef. Men problemet (för det är ett problem för många) är att det inte finns någon officiell definition på vad fackmannamässigt egentligen är.
Det som den ena tycker är fackmannamässigt, kanske den andra inte alls tycker. Det gäller alltså för de verkstäder som vill ge sig in på att utföra service och reparationer på nyare bilar med gällande garantitid, att vara mycket noggrant pålästa vad gäller både kunskapsnivå och verktyg/reservdelar osv. Skulle det bli en konflikt till exempel genom att bilägaren, som gjort service eller reparation på en fri verkstad, får ett fel på bilen och åker till märkesverkstaden för att rätta till det kan man räkna med problem. Då kommer bedömningen av ”fackmanna-mässigt” att hamna i fokus och frågan är vem som får rätt.
Olle Holm