23948sdkhjf

Innovationer från LTU stärker fordonstestning

Hur ska Europa behålla sin världsledande ställning i fordonsindustrin? Den frågan ställdes på Swedish Automotive Testing Seminar (SATS) i Arvidsjaur där Luleå tekniska universitet, Swedish Proving Ground Association och Test Site Sweden bjöd in bilindustrin till samtal om hur man bäst möter framtidens behov på fordonsmarknaden.

Innovation och gemensamma satsningar mot nischade områden kommer att säkerställa en fortsatt dominant roll inom fordonsindustrin i världen för Sverige och Europa – det var slutsatsen efter SATS seminariet.
Under två seminariedagar har parter från bilindustrin, policymakare för svenska myndigheter och forskare från Luleå tekniska universitet samlats för att diskutera och demonstrera nya teknologier vid en av fordonstestplatserna uppe i Arvidsjaur.
– Första dagen visade vi upp ett robotstyrsystem från Anthony Best Dynamics som kommer att användas för forskning. Robotstyrsystemet styr bilen och återskapar med hög precision samma testmanövrar på banan flera gånger om. En mänsklig förare har svårt att upprepa ett varv på banan lika exakt, vilket orsakar osäkerheter i testerna, säger Håkan Fredriksson.
Utmaningarna för industrin är många och omfattar en allt mer komplex mängd intelligenta system i fordonen, omställningen till grön teknologi, skiftat fokus mot den asiatiska marknaden och urbaniseringen som innebär att två tredjedelar av världens befolkning snart bor i en metropol i stället för på landsorten och därmed kräver nya typer av bilar.
– Det är tydligt att behoven på marknaden förändras och Sverige måste anpassa till det. Det utförs mer Europeisk fordonsutveckling och testning i norra Sverige än det görs i resten av landet, säger Jan van Deventer, en av organisatörerna av seminariet och universitetslektor på avdelningen EISLAB vid LTU.
Huvudtalare var Lars Holmqvist, tidigare ordförande i underleverantörernas organisation, Clepa, som nu jobbar som konsult och lobbyist i Bryssel, pratade om fordonsindustrins behov under de kommande två decennierna.



– Lagstiftning för att framtvinga förändringar i fordonsindustrin är nödvändiga. Sverige ligg i framkant för grön teknologi men vi måste inse att nya lagar kan strypa industrin. Att ligga några år framför andra länder främjar utveckling av ny teknologi som sedan skapar vinster när resten av världen följer efter. Sverige är ett litet land vilket möjliggör snabba omställningar, säger Lars Holmqvist.

En annan talare var Filip Kjellgren från forskningsmyndigheten Vinnova som presenterade den svenska forskningsstrategin för fordonsindustrin. Vinnova ämnar skapa ett gemensamt forum för svensk bilindustri för att se till att Sveriges politiska mål leder till oberoende av fossilbränslen 2030. Dr. Anna Teyssot från Renault pratade om elektriska batterier vid olika temperaturer. Swedish Proving Grounds Association (SPGA) beskrev testverksamheten i Norrbotten.
En föreläsning av Per Ranch, Svenska Elvägar, tog upp möjligheten att elektrifiera tunga transportfordon för att minska skadlig miljöpåverkan och minska användningen av fossila bränslen. Tanken är att fordonen färdas efter ett vägnät som har kontaktledningar likt de som finns för järnvägar. Förhoppningar finns om att inleda försök med malmtransporterna från Northland Resources gruva i Pajala nästa år.
Slutligen gavs också en live demonstration av RoadEye, ett trådlöst sensornät i ett fordon. RoadEye är en liten optisk sensor som detekterar vilket underlag fordonet kör på. Ansluten till en mycket liten trådlös sensornod som kallas ”Mulle” kan den interagera med andra noder i fordonet för att i realtid på Internet visa en karta med typer av vägytor med vanliga webbläsare (t.ex. snö, is, våt asfalt, torr asfalt).
– Seminariet var framgångsrikt med imponerande talare och en fantastisk publik. SATS har varit mycket användbart för LTU och SPGA eftersom det stimulerar nya idéer och interaktion med viktiga intressenter inom fordonstestindustrin, säger Jan van Deventer.
SATS har anordnats sedan 2008 och arrangeras av forskningscentrumet CASTT (Centrum för bilsystemteknik och testning) vid Luleå tekniska universitet.

Bildtext:
Håkan Fredriksson, biträdande universitetslektor på EISLAB, ansvarar för forskningen med styrroboten från AB Dynamics.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078