23948sdkhjf

Branschens utbildning är i ständigt fokus

”Om jag vore ägare till en allbilsverkstad och ville göra garantiservice skulle jag med all tänkbar självklarhet tacka ja till att få delta på samma kurs som märkesmekanikern.” Det säger en av Motor-Magasinets läsare apropå att Dagens Nyheter nyligen hade en artikel med rubriken De fria verkstäderna nobbar biltillverkarnas utbildning.
Men det är alltså inte så många, knappt någon, som intresserar sig för att gå på utbildning hos bilimportörerna. Och det är kanske inte så konstigt. Alla de stora verkstadskedjorna i Sverige har omfattande utbildningsprogram och det är tusen och åter tusen mekaniker som genomgår kvalificerade utbildningar varje år. Dessutom utbildningar som inte sällan leds av representanter för världens ledande komponenttillverkare det vill säga samma typ av utbildningar som märkesverkstäderna har.
Att fristående småverkstäder inte deltar regelbundet i utbildning för att uppdatera sig kan naturligtvis vara ett problem. Men det är också sällan det är dessa verkstäder som utför garantiservice. Den övervägande delen av landets verkstäder av något sånär volym ingår idag i någon av landets stora kedjor, Mekonomen, Meca, Autoexperten, AD Sverige eller BDS.
De här kedjornas verkstäder skulle naturligtvis inte kunna utföra sitt arbete om inte medarbetarna hade en adekvat utbildning. Noteras bör också att kedjorna har olika typer av kvalitetssystem för att se till att kunskapsnivån ligger rätt hos medarbetarna. Man drar sig inte heller för att låta göra externa kvalitetskontroller. Till exempel beslutade Mekonomen nyligen att låta Kontrollerad Bilverkstad, KBV, inventera standarden hos verkstäder anslutna till verkstadskoncepten Mekonomen Bilverkstad och MekoPartner. Totalt är det 600 bilverkstäder som ska inventeras. En sådan inventering innefattar naturligtvis även utbildningstandarden.
Christer Liljenberg, ordförande för SBF (Sveriges Bildelsgrossisters Förening), som bland annat har kedjorna som medlemmar, säger i DN också att: 80 procent av delarna till en bil kommer från externa leverantörer. Det är bättre att låta exempelvis Bosch lära oss hur deras delar fungerar, än att Bosch talar om för Volkswagen och sedan VW för oss.
Dagens Nyheter har frågat 10 bilimportörer om det haft någon mekaniker från de fria verkstadskedjorna på utbildning. Svaren blev att en enda mekaniker deltagit i en utbildning. Men det är kanske inte så konstigt.
Men självklart är utbildning viktigt, det kan inte nog betonas. Bilarna har blivit allt mer komplicerade och fyllda med avancerad teknik. Förr i tiden kunde biltillverkare introducera en eller ett par nya modeller en gång om året. Idag sker en kontinuerlig introduktion och uppdatering av bilmodeller och det ställer mycket stora krav på de som ska laga våra bilar. Därför är det viktigt att utbildningen håller jämna steg med bilutvecklingen.
Olle Holm
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.157