23948sdkhjf

Toyota i-ROAD – nytt koncept för personlig transport

Med komfort som i en bil, framkomlighet som en motorcykel, plats för två personer och noll­utsläpp tack var eldrift representerar Toyotas konceptfordon i-ROAD ett nytt tänkande för personlig mobilitet i storstadsregionerna. I-ROAD får världspremiär på årets bilsalong i Genève.
i-ROAD utgör nästa steg i Toyotas över 10-åriga utveckling av olika idéer kring fordon för energi­effektiva transporter av en eller två personer. Det nya konceptet är ett trehjuligt, mycket kompakt eldrivet fordon med en räckvidd upp till 50 km. Föraren och en passagerare sitter komfortabelt i tandem, skyddade för väder och vind inne i kupén.
En av de mer spektakulära egenskaperna är den nyutvecklade ”Active Lean”-tekniken, som automa­tiskt lutar i-ROAD inåt i kurvorna så fort det börjar svänga. Tekniken räknar ut hur stor lutningen ska vara, baserat på styrutslag, en gyrosensor och hastigheten, varefter en motor höjer respektive sänker framhjulen för att motverka centrifugalkraften. Tack vare Active Lean har i-ROAD en mycket snäv vändcirkel på bara tre meter. Systemet används också för att kompensera för ojämnheter i vägbanan.
Med en bredd på endast 850 mm tar i-ROAD inte större plats i trafiken än en vanlig motorcykel. Och eftersom den inte är längre än 2 350 mm innebär det att det går att ställa fyra i-ROAD i en parkerings­ruta.
i-ROAD drivs av två elmotorer om 2 kW, en i vardera framhjulet. Räckvidden är upp till 50 km och litiumjonbatteriet laddas fullt på tre timmar från ett vanligt 230 volts eluttag.
Eftersom i-ROAD är trehjulig behöver föraren aldrig sätta ner fötterna i låg hastighet eller när fordonet stannar. Därför har det också blivit möjligt att sitta väderskyddad inne i kupén, med både tak och dörrar. Det innebär också att interiören har kunnat göras mer komfortabel, med funktioner som t ex belysning, värme, ljudanläggning och Bluetooth-anslutning av mobiltelefon.
Det är Toyotas övertygelse att hybridbilar, laddhybridbilar och bränslecellsbilar är bäst lämpade för transporter över lite längre avstånd, medan elfordon kommer bäst till sin rätt i stads­trafik för kortare transporter. i-ROAD kan representera en del av lösningen på storstädernas utmaningar genom att den både tar mindre plats och är utsläppsfri, samtidigt som användaren inte behöver göra avkall på sin individuella frihet och komfort.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063