23948sdkhjf

Volvo måste anpassa sig till kinesiska bilköpare

Volvo måste få bättre förståelse för kinesiska bilköpare. Det säger Li Shufu, huvudägare till Geely och Volvo i en exklusiv intervju till SVT:s korrespondent Lars Moberg.
Volvo personvagnars försäljning i Kina går trögt. Förra året minskade försäljningen med 10 procent. Ägaren, Geelys grundare och ordförande, Li Shufu, kommenterar nu nedgången med att Volvo måste anpassa sig mer till den kinesiska smaken.
-Det finns svagheter hos Volvo. Bilen har en alltför tydlig skandinavisk prägel, säger han. Särskilt invändigt har den en typisk skandinavisk design, anser Li Shufu.
– Kineserna har en annan uppfattning om hur interiören ska se ut. Man har inte riktigt tagit hänsyn till den aspekten från Volvos sida. Om det här ska fungera i Kina behöver interiören förändras. Här krävs en anpassning, säger han.
Men Li Shufu är samtidigt optimistisk för Volvos framtid i Kina, Volvo har ett starkt varumärke med global respekt.
-Jag tror att Volvos framtid i Kina kommer att bli ljusare, säger han.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.05