23948sdkhjf

Kemikalierna i verkstaden ger fler dödsoffer än trafiken

I en helt vanlig fordonsverkstad finns det omkring 650 kemiska ämnen. En del av dem kan orsaka cancer, astma, allergier och hudeksem. Det handlar om förbrukade oljor, nedoljade material, avfall från oljeseparatorer, tvätt- och rengöringsmedel, kylar- broms- och kopplingsvätskor, färger, förtunningsmedel, lösningsmedel, sprayer, antifrysmedel, tätningsämnen, rostskydds- och tätningsmassor, ackumulatorer, batterier, asbesthaltiga bromsbelägg, filter, stötdämpare, krockkuddar, lysrör och kvicksilverlampor.

– Kunskapen och riskmedvetandet varierar oerhört mellan verkstäderna. På många företag har man ingen aning om hur farlig arbetsplatsen är – och att det har kommit nya regler om hur man hanterar kemikalierna, säger Christy Whiddon.

Företagen är skyldiga att ange vilka kemiska produkter man använder och hur personalen ska hantera dem genom de säkerhetsdatablad som leverantörerna bifogar produkterna.

– Men det är inte alltid man tänker på att de kan vara farliga, trots att man följer säkerhetsföreskrifterna. Man kanske utför heta arbeten i utrymmen där ventilationen är otillräcklig eller där arbetskamrater utan skyddsutrustning finns i närheten och som då exponeras för gaserna, förklarar Christy Whiddon.

– Då spelar det ju ingen roll om man för övrigt följer de hygieniska gränsvärden som Arbetsmiljöverket har satt upp.

Många material i bilar består helt eller delvis av produkter som innehåller polyuretan och därmed isocyanater. Det gäller alla typer av lack samt styv och mjuk skumplast.

Nästan alla bilar som tillverkats de senaste 20 åren är lackerade med polyuretanlack. Även lim, fogkitt, rostskyddsmassa, dämpmassa, isoleringsmattor och en del gummiliknande material är ofta tillverkade av isocyanater.

Det är först vid reparationer och vid upphettning som de blir farliga, om man inte skyddar sig tillräckligt eftersom de är allergiframkallande och kan orsaka astma även i låga koncentrationer. Halterna i rökplymen intill det heta arbetet i lackerad bilplåt kan vara 100 gånger högre än takgränsvärdet!

Vid slipning, kapning, lödning, krympning, svetsning i material av härdad polyuretan samt vid spraymålning (ohärdad PUR) bör man alltså vara ytterst noga med ventilationen och att använda den skyddsutrustning som rekommenderas.

Hur är det, följer svenska fordonsverkstäder de krav och riktlinjer för kemikalihanteringen som finns?

– De stora kedjorna och märkesverkstäderna är generellt bättre på det än de mindre som kan variera enormt både på hur man hanterar kemikalierna, använder säkerhetsdatabladen och tar hänsyn till riskerna för exponering av skadliga ämnen vid till exempel heta arbeten, kommenterar Christy Whiddon.

Fakta:
Företaget har ett lagstadgat ansvar att se till att kemikalier förvaras och hanteras säkert. Markeringarna på farliga kemikalier bör vara korrekta och en ständigt aktuell förteckning (säkerhetsdatablad) över kemikalierna måste finnas tillgänglig.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078