Volvo Car rapporterar nedgång januari-februari
USA var Volvo Car Group's största marknad med 4 867 sålda bilar i februari. Försäljningen drevs av stark efterfrågan på Volvo S60 och XC60. Båda modellerna säljer mycket bra i sina respektive segment.
Europamarknaderna fortsätter att karaktäriseras av svag efterfrågan till följd av den ekonomiska situationen. Bilmarknaden som helhet liksom Volvos försäljning har sjunkit i år. I Sverige har Volvo presterat bättre än marknaden som helhet och Volvos andel var mer än 20 procent av den svenska totalmarknaden under årets två första månader.
I Kina var februariförsäljningen oförändrad jämfört med 2012, ett bra resultat med tanke på att det kinesiska nyåret hade en dämpande effekt under månaden. För januari och februari som helhet ökade försäljningen i Kina med 31 procent. Ökningen förklaras främst av stark efterfrågan på modellerna i 60-serien.
Volvo XC60 var den mest sålda modellen i februari med 7 402 sålda bilar