Scania och Siemens i samarbete om eldrivna lastbilar
Scania har sedan lång tid utforskat möjligheten med elektrifiering av drivlinan i bussar och lastbilar. Siemens har arbetat med teknik, där fordon med en elektrifierad drivlina får kraft från en ledning i luften via en så kallad pantograf, strömavtagare, på taket. Scania och Siemens har nu inlett ett samarbete med avsikt att vidareutveckla tekniken och ta fram ellastbilar för kommersiellt bruk.
− Fullskalig demonstration av elektrifierade vägavsnitt kan snabbt bli en realitet genom det här samarbetet. Bränslebesparingarna som möjliggörs genom elektrifiering är stora och samarbetet kan bli en grundsten för fossilfria vägtransporter, säger Scanias försäljnings- och marknadsdirektör Henrik Henriksson.
Scania strävar kontinuerligt efter att minska de tunga transporternas miljöpåverkan och utvecklingen mot eldrivna fordon kommer att vara en allt viktigare del i övergången till ett mer hållbart transportsystem. Scanias drivlineteknologi med en hybriddrivlina som bas, det vill säga en kombination av el- och förbränningsmotor, kan kompletteras med elöverföring via en ledning i luften, så kallad konduktion, eller strömförsörjning av fordonet via vägbanan, så kallad induktion och därmed bli helt elförsörjd på elektrifierade vägavsnitt.