23948sdkhjf

Nissan 370Z Nismo på väg till Europa

370Z Nismo, som uteslutande kan fås som coupé med en 6-växlad manuell växellåda, bjuder på många förbättringar både vad gäller både konstruktion och interiör. Det finns redan en version av 370Z Nismo till försäljning i Nordamerika och Japan, men för Europa har en unik version tagits fram för att både passa vägförhållandena och de europeiska bilisternas preferenser.

Den aggressiva fronten förbättrar luftflödet under bilen vilket ger bättre stabilitet i hög hastighet och vid kurvtagning. Denna extra downforce kompletteras av en genomarbetad inställning av både hjulupphängning och chassi – för ännu bättre stabilitet och dynamiska köregenskaper, både på vanlig väg och på bana.

Till designförändringarna hör också distinkta ränder både fram, bak och på dörrbackspeglarna i Nismos klassiska röda färg. 370Z Nismo är utrustad med mörkgrå, superlätta, smidda 19”-lättmetallfälgar med racinginspirerade rödlackerade bromsok och extra breda högprestandadäck. Bakdelen har utrustats med en elegant spoiler som inte bara är en fröjd för ögat utan också förbättrar aerodynamiken.

Invändigt fokuserar 370Z ännu mer på föraren. Ratten är klädd med alcantara och läder och pryds längst upp av en röd mittmarkering, precis som på tävlingsbilar och på JUKE Nismo. Sportstolarna är helelektriska och pryds av röda sömmar för en verkligt förstklassig och sportig kupéatmosfär. Kronan på verket är den numrerade Nismo-plattan som gör varje 370Z Nismo ännu mer unik.

Tack vare Nismo-trimning, levererar Z:s 3,7-liters V6-motor 344 hk (standardversionen har 328 hk) och vridmomentet har höjts från 363 till 371 Nm. Resultatet av detta är förbättrad respons i det låga och mellersta varvtalsområdet – och en acceleration från 0 till 100 km/h på korta 5,2 sekunder. Nismo-ingenjörerna har också försett bilen med högstyva bromsledningar och högprestandabromsvätska hämtad från R35 GT-R. Dessutom ser det dubbla, exklusiva Nismo-avgassystemet till att förstärka det maffiga ljudet från Z:s 3,7-liters V6:a.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.332