Glöm vindrutetorkarna vattenavvisande glas på väg
– Uppfinningarna finns redan. Det gäller bara att utveckla och implementera dem, säger Claes-Göran Granqvist, professor i fasta tillståndets fysik vid Ångströmslaboratoriet i Uppsala. Ett av de världsledande instituten på forskning om glasbeläggningar.
– Det finns diamantliknande beläggningar som ger en väldigt hård och beständig yta med mycket låg friktion. Beläggningar som relativt snabbt skulle kunna integreras i storskaliga industriella processer för bilrutor. Men bilindustrin är ofta ganska konservativ när det gäller viljan att satsa på nya lösningar, menar Claes-Göran Granqvist.
Det finns flera fält där Granqvist tycker att det går för långsamt.
– Jag förstår att man måste prova ut tekniken ordentligt innan man tillämpar den. Men det finns många områden att förbättra där man borde ha lanserat lösningar tidigare. Jag såg att Volkswagen nu blir först med att presentera is- och frostfria glas som ska fungera utan elförbrukning. Den uppfinningen presenterade vi redan för 25 år sedan. Men då var det inte något bilföretag som var intresserade av att arbeta vidare med utvecklingen.