Strutsmentalitet knäcker europeisk bilindustri
Med normal marknadskoll hade man kunnat anpassa sin produktion för länge sedan, en anpassning som kunde skett ganska smidigt. Nu väntade man tills krisen var ett faktum och då kräver man förstås statligt stöd för att kunna överleva. På bilsalongen i Genève ställde sig företrädare för bilindustrin och förklarade att, jo visst, överkapacitet är ett problem men det riktigt stora problemet är att efterfrågan på nya bilar minskat i Europa och att den minskade efterfrågan håller i sig. Men hallå, vad tänker man på? Sedan 2007 har den årliga bilförsäljningen i Europa minskat med 4 miljoner bilar. Och minskningen lär fortsätta.
Situationen för Europas bilindustri blir alltså allt allvarligare. I en branschanalys från Euler Hermes,världens största kreditförsäkrings-bolag med verksamhet i över 50 länder, förutspås att bilförsäljningen i Europa i år minskar med 3 procent. Därmed fortsätter en flerårig negativ trend.
Under 2012 minskade försäljningen med 8 procent. Sedan tidigare finns en betydande överkapacitet bland de europeiska biltillverkarna. Företagen har försökt komma till rätta med denna genom att minska kapaciteten i vissa produktionsanläggningar, och i några fall helt stänga fabriker. Euler Hermes ser dock inga tecken på en återhämtning under 2013, och drar slutsatsen att branschens pågående omstrukturering är långt ifrån avslutad. Så dags att omstrukturera när krisen redan är ett faktum kan man tycka. Borde man inte redan 2007 kunnat se vartåt det barkade.
Den globala bilmarknaden växte med 4 procent under förra året och enligt Euler Hermes bör den uppgången gälla även under 2013, främst genom stark försäljning ibland annat USA.
I USA genomfördes en omstrukturering 2008 och 2009 med resultat att den amerikanska bilindustrin fått skjuts uppåt och de senaste två åren anställt allt mer personal.
För underleverantörerna till den globala bilindustrin har de senaste åren inneburit ett lyft, totalt sett. Åtminstone för de underleverantörer som kan uppträda globalt. För det skiljer sig rejält mellan olika tillverkningsländer. Produktionsförändringarna mellan 2007 och 2012 visar till exempel att medan produktionen av bilar minskade med 55 procent i Italien så ökade den med 145 procent i Kina. Det gäller alltså att vara med på rätt plats.
Behovet av miljövänliga produkter det vill säga hybrid- och elbilar kommer också allt starkare och där gäller det att vara med för både underleverantörer och biltillverkare. Men det kostar att utveckla nya modeller. Och det kommer att kosta att sälja in sig till bilköparna. Därför ska man inte räkna med några större vinster framöver i bilindustrin. Nu gäller det inte bara att övervintra, utan att överleva på lång sikt.
Olle Holm