23948sdkhjf

Mekonomen satsar på nya affärsområden

-Under 2013 lanseras de nya affärsområdena bilglas, försäljning av försäkringar för fordon och hem samt webbhandel. Vi kommer att göra omfattande investeringar på internetlösningar i syfte att stärka vår försäljning via webben.

Det skriver Håkan Lundstedt, vd och koncernchef för Mekonomen i årsredovisningen för 2012.

När det gäller framtiden tror Lundstedt att konkurrensen på den nordiska marknaden kommer fortsatt vara hård. De märkesbundna aktörerna, med de stora biltillverkarna i ryggen, satsar allt större resurser på marknadsföring av sina produkter och tjänster, med inlåsningseffekter som sitt största konkurrensmedel. Samtidigt som nya aktörer etablerar sig på den nordiska marknaden.

-Vi ska möta framtiden genom vidareutveckling av våra starka koncept och låta dessa fortsätta konkurrera på marknaden var för sig. Genom att ligga steget före, bredda vårt produkt-, tjänste- och serviceutbud, kommer vi att attrahera nya kunder. Jag är övertygad om att framtida framgångar för Mekonomen bygger på att fortsätta utveckla kunskapsnivån i alla led. Därför är satsningar på ett utvecklat ledarskap, omfattande utbildningar för fortsatt kompetenshöjning inom hela koncernen samt ett kontinuerligt arbete för att engagera samtliga medarbetare, en nyckel för att inte bara befästa, utan också att ytterligare stärka vår konkurrenskraft, skriver Lundstedt.

Intäkterna 2012 för Mekonomen ökade till 5 426 (4 237) MSEK. Rörelseresultatet uppgick till 528 (536) MSEK. Rörelsemarginalen uppgick till 10 (13) procent. Rörelseresultatet före avskrivningar på immateriella tillgångar (EBITA) ökade till 602 (560) MSEK.

Resultat efter finansiella poster uppgick till 474 (523) MSEK.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062