23948sdkhjf

Kriget är avblåst Nu blir det racing

I elfte timmen kom Svenska Bilsportförbundet (SBF) och STCC kom överens om SM i Racing 2013. Och förhoppningsvis för ett antal år utan bråk framöver. Låt oss hoppas att man lärt sig något av den här striden och hanterar samarbetsfrågorna på ett bättre sätt.

Nu satsar vi vidare tillsammans på att göra Svensk Racing 2013 och framåt, sade Kåge Schildt, ordförande i Bilsportförbundet när förhandlingarna med STCC:s nye ordförande Karl Eklöf var klara. Karl Eklöf, som är en av ägarna till sportkedjan Stadium, är sedan i fjol också delägare i STCC AB. Kontraktet mellan de två parterna löper på tre år, med förlängning varje år.

Förhandlingarna har varit långa och komplicerade och involverat klubbar, förare, team, funktionärer och banägare. Nu har parterna slutligen kommit överens om ett långsiktigt avtal som kommer att ligga till grund för ett bra mästerskap med start redan i år.

Efter fjolårets splittring mellan STCC och TTA var ju tanken att 2013 skulle all oenighet om den svenska racingsäsongen vara borta och vi skulle återigen få ett enda SM i STCC där alla landets främsta team skulle göra upp om titeln. Men en och en halv månad före STCC-premiären på Ring Knutstorp utbröt fullt krig mellan STCC och SBF. I stridens hetta förklarade SBF respektive STCC att man minsann tänkta köra varsin racingserie. Det hade nog riskerat att ta död på svensk banracing. Nu blev det som tur var inte så, utan man enades. Den samarbetsgrupp som SBF bildade efter ett möte kommer att fortsätta sitt arbete och tillsammans med STCC AB ska man utveckla mästerskapet. STCC har ju också beslutat ge sig in i rallycross. SBF:s rallycrossutskott kommer att under 2013 vara huvudman för SM i rallycross. Samtidigt inleds ett samarbete med STCC AB för klasserna Super Cars och Super Car Lite med planen att STCC AB också är promotor för dessa klasser från 2014 och ska tillsammans med utskottet utveckla även det mästerskapet.

Svensk racing omsätter många miljoner kronor om året och inte minst de tävlande lägger ner mycket stora pengar för att kunna delta i mästerskapet. Det gäller ju inte bara bara huvudklassen utan också alla supportklasser. Den typen av bråk som man haft med beskyllningar hit och dit, uppsagda avtal och så vidare, riskerar ju också att skrämma bort publiken som faktiskt bär tävlingarna. För att inte tala om vad sponsorerna ska tycka. Exempel från andra mästerskap visar att sponsorer definitivt inte vill förknippas med något som är negativt.

Nu hoppas vi på att alla arbetar i samma riktning så att vi får en riktigt fin, svensk racingsäsong.

Olle Holm

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094