Kombiraketen Audi A4 Avant RS2
Förutom rejält feta skärmkanter, spoilerpaket och ett RS-emblem på grill och baklucka är Audi RS4 en ganska diskret skapelse. Något som resulterar i att mitt resesällskap faktiskt står och sliter i dörrhandtaget på en mörkblå Ford Focus på parkeringen till storköpet. För vissa är en Audi helt enkelt en Audi. Hur mycket motor du än stoppar i den. Hur fantastiskt motorljudet än är. Hur stora fälgarna än må vara. Det handlar inte om att min passagerare är synskadad utan om att det krävs ett bilintresse för att inte förväxla bilen med vilken ordinär kombi som helst – för Audi RS4 finns bara som kombi. Vill du köra sedan är det närmaste du kommer en RS5 Coupé som bjuder på samma fyrhjulsdrift och motor.
Att trycka på startknappen och väcka denna V8 är början på en livslång ljudförälskelse som aldrig kommer att rosta. Du kommer vilja ha din dagliga fix av motorljud med avgasknallar vid nedväxling och det ylande mullret från en handbyggd sugmotor som ger allt när du trycker gaspedalen i botten.
Hjärtat i nya Audi RS 4 Avant är en högvarvig V8-maskin med en cylindervolym på 4 163 cm3 och 450 hk vid 8 250 r/min. Alla hästkrafter till trots saknas inte körbarhet och flexibilitet – det maximala vridmomentet på 430 Nm finns tillgängligt hela vägen mellan 4 000 till 6 000 r/min. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h men kan på kundens begäran höjas till 280 km/h.
Trots den höga toppeffekten förbrukar RS4 Avant mindre än 1,1 liter per mil i EU:s körcykel för blandad körning. En viktig del i bilens bränsleeffektivitet är den standardmonterade sjuväxlade S-tronicväxellådan med dubbelkopplingsteknik, som ger låga transmissionsförluster och dessutom har en hög sjunde växel som sparar bränsle under motorvägskörning.
Precis som alla andra RS-modeller från Audi har RS4 också permanent fyrhjulsdrift som standard. I hjärtat av systemet sitter också en mittdifferential av kronhjulstyp. Kronhjulsdifferentialen varierar hela tiden kraftfördelningen mellan fram- och bakaxeln och skickar beroende på körförhållanden maximalt 70 procent av drivkraften till framhjulen, eller som mest 85 procent till bakhjulen. Normalt fördelas 60 procent av kraften till bakaxeln, vilket skapar sportigt neutral väghållning i kurvorna. Diffen arbetar tillsammans med ett system för vridmomentstyrning över alla fyra hjul. Om, till exempel vid hård kurvtagning, lasten på ett innerhjul skulle minska så att det riskerar att börja spinna, bromsas det lätt. Dessutom erbjuder Audi en så kallad sportdifferential som extrautrustning, vilket möjliggör ytterligare styrning av motorns vridmoment mellan bakhjulen, vilket minimerar oönskad under- respektive överstyrning.
Att pressa nya RS4 kräver dock ordentlig satsning och trots flera försök styr bilen mjukt in i kurvorna med bibehållet grepp hela vägen. Styrningen är direkt och fyrhjulsdriften effektiv – även i höga farter agerar bilen helt odramatiskt. Hade det inte varit för den fantastiska sången och ursinniga kraften från motorn hade bilen varit för odramatiskt.
Audi RS4 är en förklädd racerkombi och troligen den enda bilen du någonsin kommer att behöva om du bara kan leva med den högre bränslekostnaden. En supervagn för jäktade småbarnsföräldrar.
Text och foto Klas Skarin
Fakta: Audi RS4 Avant 4,2 FSI Quattro
Motor V8
Cylindervolym: 4,2 liter
Transmission 7-stegad dubbelkopplingslåda
Max effekt 450 hk
Max vridmoment 430 Nm från 4 000 varv/min
Acceleration 4,7 sek (0-100 km/h)
Toppfart 280 km/h
Tjänstevikt 1 870 kg
Bränsleförbrukning Blandad: 10,7 liter/100 km
Koldioxidutsläpp 249 gram/km
Pris 1 055 000 kronor (grundpris 762 000 kronor)