23948sdkhjf

Dags att betala notan för Saab

Konkursen för Saab Automobile fortsätter att skapa rubriker. Det handlar inte bara om miljonrullningar, utan mer om miljardrullning. Den som är förvånad över att det verkar bli de svenska skattebetalarna som får betala räcker upp en hand. I värsta fall kan det bli ett par miljarder som skattebetalarna får stå för.

Det är SVT:s Rapport som gått igenom läget nu drygt ett år efter konkursen. Det som spökar är Riksgäldens garanti för ett lån från ECB, Europeiska Investeringsbanken, på 2,2 miljarder kronor samt värdet på reservdelsbolaget Saab Parts. Lånet till ECB betalade Riksgälden tillbaka för att år sedan. Därmed ligger utgiften för lånet kvar hos svenska staten. Tanken var ju att den skulle betalas genom att Riksgälden/staten tagit över reservdelsbolaget Saab Parts. Men det bolaget visar sig nu vara kraftigt övervärderat. Alla kommer vi ju ihåg att dåvarande näringsministern Maud Olofsson (C) var mycket tydlig med att regeringen minsann inte tänkte riskera skattebetalarnas pengar för att rädda Saab. Det blev ju konkurs och då var det Saab Parts som främst var säkerheten för statens lån och som skulle borga för att skattebetalarna fick tillbaka sina pengar.

Det väckte stor uppmärksamhet när Riksgälden med Bo Lundgren i spetsen blev ägare till reservdelsbolaget som då betecknades som ett ”guldägg”. Och visst gick Saab Parts bra vid tiden före konkursen. Men sedan dess har ju mycket hänt och Rapport konstaterar i sin undersökning att försäljningen av originalreservdelar har minskat kraftigt och man befarar att den helt upphör om några år.

För tre år sedan tjänade Saab Parts omkring 500 miljoner kronor om året, förra året var vinsten nere i 120 miljoner kronor efter skatt. Att Saab inte finns som bilmärke längre är naturligtvis en orsak. Allt fler fd Saab-verkstäder har gått över till andra bilmärken. Trots att Saab Parts det senaste året expanderat mycket kraftigt i så motto att man dragit igång verksamhet runt om i världen och engagerat många mindre verkstäder som kunder, så är det en krympande marknad per definition. Dessutom har bolaget fått bära mycket stora kostnader för IT och distribution, kostnader som man ju tidigare delade med moderbolagen i Saab Automobile. Så än är inte härvan kring konkursen slut. Vi räknar med fler turer.

Olle Holm

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063