23948sdkhjf

Unik svensk satsning på Europeisk dragracing

Klassbyte, två identiska bilar och nya stora samarbetspartners. Inför tävlingssäsongen 2013 sker det stora förändringar i ett av Europas mest framträdande och framgångsrika dragracingteam, Lindberg Bros. —Den här kombinationen av material och det lag vi byggt upp, kommer bli livsfarligt för våra konkurrenter i EM-serien, säger teamchef Jonnie Lindberg.

Under tre säsonger har Johan(30) och Jonnie(24) Lindberg, som skapar basen i Lindberg Bros dragracingteam tävlat med eliten inom Europeisk dragracing. Höjdpunkten hittills är Europamästerskapstiteln 2010 i klassen Pro Modified, då med Johan bakom ratten och Jonnie som chef över tekniken. Snart är säsongen 2013 här och nu offentliggörs alla förändringar som sker i det vinnande teamet.

Johan som vunnit det mesta inom Pro Modified är sugen på ytterligare utmaningar. Därför byter han klass från Pro Modified och går upp i Top Methanol Funny Car.

—Det känns fantastiskt att få prova på något nytt, brutalare och snabbare, säger Johan.

Jonnie har sen en tid också strävat efter att få köra och inte bara skruva och leda arbetet i teamet. Han började så smått redan förra året med att ta sin licens och köra någon enstaka tävling i en äldre Top Methanol Funny Car.

—Vi gillade alla tekniken i den här för oss nya typen av bil. Därför kändes det helt rätt att storsatsa på två riktigt konkurrenskraftiga bilar i samma klass, säger Jonnie. Han förklarar att fördelarna med att ha två likadana bilar är stora.

—På så sätt får vi med oss dubbelt så mycket erfarenheter från varje runda. Detta tror vi kommer ge oss enorma fördelar gentemot de andra. Målet är att jag och brorsan ska stå i final mot varandra redan i år, säger Jonnie.

Satsningen på ett tvåbilsteam med två identiska Funny Car är unikt i Europa. Så unikt att Chevrolet Sverige valt att kliva in och stödja teamet i satsningen. Som en del i avtalet ska bröderna Lindberg arrangera Chevrolets Sverigeturné, Chevrolet Road Tour 2013.

Turnén kommer bestå av utställningar av Chevrolets senaste bilmodeller i totalt tio städer.

Förutom Chevrolet väljer Pålplintar, som stöttat teamet i många, att i samband med företagets 30-årsjubileum utöka samarbetet ytterligare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062