23948sdkhjf

Energidäck ger minskad bränslenota

EU’s nya däckmärkning per den 1 november 2012 ger bilister ett bra hjälpmedel för att välja de mest bränsleeffektiva, tysta och säkra däcken. Bara på bränsleförbrukningen kan man spara över 1.000 kronor årligen genom att välja de bästa däcken.

Sedan 2005 har priserna på bensin och diesel ökat med över 60 procent. Detta gör att många bilister letar efter nya sätt där de kan spara pengar. Från den 1 november förra året har bilister som är intresserade av att spara pengar fått ett nytt hjälpmedel. Då infördes nämligen en lagstadgad EU- märkning av alla däck, som bl.a. visar på däckens rullmotstånd och därmed effekten på bränsleförbrukningen.

Michelin har räknat på skillnaderna av att välja de mest bränsleeffektiva däcken på marknaden jämfört med de sämsta. Beräkningen visar att det är ekonomiskt fördelaktigt att titta på däckmärkningens högsta graderingar. En genomsnittsbilist kan spara över 1.000 kronor årligen1 om bilen har monterat B-klassade däck istället för G-klassade.

- De mest bränsleekonomiska däcken på marknaden, till exempel vårt egna MICHELIN Energy Saver+, ligger i klass B. Jämfört med däck i klass G har de bästa däcken 7,5 procent lägre bränsleförbrukning. Det är här besparingen ligger! Faktum är att det lönar sig att titta lite närmare på de olika däckens märkning innan man bestämmer sig för nya sommardäck, säger Lennart Lomaeus, miljöchef på Michelin Nordic.

Ett A-klassat däck kräver ett extremt lågt rullmotstånd, under 6,5 kg/T. I dag ligger de bästa däcken enligt Michelin på ca 1 kg/T över denna nivå.

- Utmaningen är inte att enbart ta fram däck som lever upp till kraven av ett A-klassat däck för rullmotståndet. Utmaningen är att kombinera lågt rullmotstånd, bra väggrepp på vått och torrt underlag, lång livslängd och låg ljudnivå i ett och samma däck, förklarar Lennart Lomaeus.
- Däck är en lågintresseprodukt för många bilister. Det är få som vet hur stor inverkan däcken har på bränsleförbrukningen. Våra egna undersökningar bland svenska bilister visar att många saknar den mest grundläggande kunskapen om sina däck. Det gäller både när det kommer till att välja rätt däck och när det kommer till att sköta däcken rätt, säger Lennart Lomaeus.

I en undersökning som Michelin genomförde förra året visade det sig att bara 14 procent av de tillfrågade bilisterna vet att däckens rullmotstånd står för 20 procent av bilens bränsleförbrukning. 22 procent av bilisterna, tror att svaret är fem procent, 30 procent tror att det är 10 procent, medan 26 procent svarade “vet ej” på frågan.

Michelin producerar idag ett speciellt däck till elbilen Renault ZOE, som är AA klassat. Det vill säga att däcket har lägsta rullmotstånd och bästa värde för inbromsning på våt väg. Däcket heter MICHELIN Energy E-V och har i tester ökat räckvidden på den nya elbilen från Renault med upp till sex procent.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079