Positiva signaler från svensk leverantörsindustri
Så beskriver FKG – Fordonskomponentgruppen utvecklingen för fordonsindustrins svenska leverantörsled i en ny rapport. Tydliga siffror visar på en återhämtning efter krisåren 2008-2009 – enbart under 2008 tappade branschen 40 procent av sin omsättning. 2009 omsatte leverantörsledet 117 miljarder kronor, medan 2011 var den uppe i 168 miljarder kronor, d v s en genomsnittlig årlig tillväxt med 20 procent. Parallellt har vinstmarginalen ökat från ett litet minus upp till 5,1 procent.<
Dock har antalet anställda inom leverantörsindustrin inte ökat i motsvarande omfattning – man har gått från 67 300 årsanställda till 70 700, en ökning med 5,1 procent.
– Produktiviteten har istället ökat bland företagen, förklarar Fredrik Sidahl, vd för FKG.
En första indikation från medlemsbarometern Vägvisaren visar också, i linje med kvartalsrapporterna från Scania och AB Volvo, på en allt positivare bild bland medlemsföretagen, d v s förväntade ökande volymer och med dem ett ökat anställningsbehov.
– Vi kan se ljuset i tunneln, säger Per-Ewe Wendel, styrelseordförande för FKG och tidigare koncernchef för Plastal. Han är dock noga med att detta får inte misstolkas, överdrivas.
– Om det var nedåt i november, så har det vänt uppåt, säger han
Enligt FKG:s analysansvarige, Yasmine Heper-Mårtensson, är det främst leveranser till tunga fordon som ökat bland de svenska leverantörerna. Idag går 70 procent av leveranserna till den tunga sidan.
Dock är inte allt ljust inom den svenska leverantörsindustrin. Nästan vart fjärde företag i FKG:s studie visar på svag likviditet, d v s har en låg fallhöjd. Enligt Fredrik Sidahl är därför en skärpning av lagstiftningen kring betalningstider ett måste, inte minst för att stärka de små och medelstora företagens ställning mot stora företag.
– Vi har precis gått in med vårt remissvar till Justitiedepartementet. I det förordar vi en tvingande lagstiftning om 30 dagars betalningstid. Vi har även fört fram våra i synpunkter i frågan till Näringsdepartementet, berättar Fredrik Sidahl.
På frågan om vad Saab Automobiles obestånd och senare konkurs inneburit för svensk leverantörsindustrin, svarade Per-Ewe Wendel att dess påverkan inte varit så stor då GM främst arbetar med globala teknik- och komponentplattformar som bygger på leveranser från globala leverantörer.
Fredrik Sidahl betonar också tanken på en mer sammanhållen svensk fordonsindustri, och en politisk och industriell strategi för att nå dit. Han talade i termer om ”återindustrialisering” och ”innovationskraft”.
– Det räcker att titta på hur man arbetar i Tyskland och Storbritannien med en sammanhållen strategi kring fordonsindustrin, sa han.
Totalt är det 1 100 leverantörsföretags bokslut som har nyckeltalsgranskats. Dessutom har de 500 största av dem specialgranskats bl a genom intervjuer.
Bild: Fredrik Sidahl