23948sdkhjf

Ingen ko på isen när det gäller nybilsförsäljningen

Trots att det är oroligt i omvärlden och bilförsäljningen i Europa har det besvärligt, finns det ingen anledning till större oro. Bilkonjunkturen i åtminstone Sverige är stabil och prognosen på 265 000 nya personbilar och 38 000 lätta lastbilar ligger fast. Om det infrias så blir 2013 ett normalår inom bilförsäljningen.
Det skriver Bil Sweden i sina nya konjunkturbedömning för personbilar, lastbilar och bussar. ”Vi bedömer att 2013, trots oron i vår omvärld, blir ett bra bilår som i stort sett ligger i nivå med genomsnittet för de senaste tio åren. Låga räntor, ökad optimism och ökad köpkraft hos hushållen, stabila bopriser och en bra situation på begagnatmarknaden är positiva faktorer som talar för detta,” skriver Bertil Moldén, vd för BIL Sweden i konjunkturrapporten.
Personbilsmarknaden har inlett 2013 med en fortsatt nedgång jämfört med året innan. Många tecken tyder dock på att nedgången har planat ut. Den nya miljöbilsdefinitionen från årsskiftet gav effekten att cirka 9 000 bilar registrerades före årsskiftet för att tillgodogöra sig den femåriga fordonsskattebefrielsen för miljöbilar. Detta har förstärkt nedgången av nyregistreringarna under de första månaderna av 2013, konstaterar Bil Sweden.
Miljöbilsandelen slog rekord under 2012 med 45 procent av nyregi- streringarna. Med ny definition kommer andelen troligen att hamna runt 10 procent i år.
Av rapporten framgår också att bilhandelns försäljning av högst tio år gamla begagnade bilar ökade med en procent under det första kvartalet i år, medan försäljningen mellan privatpersoner minskade med sex procent. Bilhandeln har ökat sin andel av den totala begagnatmarknaden både under förra året och hittills i år.

Den låga utskrotningen av gamla bilar är dock fortfarande ett problem. Även om den ökat något under senare år så är fortfarande den svenska bilparken i Sverige bland de äldsta i Europa. En förnyelse av bilparken är nödvändig för att nå Sveriges mål för miljö- och trafiksäkerhet, heter det i rapporten. 
 Marknaden för tunga fordon backar i Sverige, men med lägre takt än EU-genomsnittet. Fordonsindustrin är en av våra viktigaste exportnäringar och svarade för drygt tio procent av den totala svenska varuexporten under 2012.

Men för att den svenska fordonsindustrins konkurrenskraft ska utvecklas positivt på längre sikt är det viktigt att svensk politik centralt och lokalt tar frågan om kompetensförsörjning på allvar, skriver Bil Sweden. Om vi inte fortsatt kan rekrytera och bibehålla kompetenta och produktiva medarbetare står sig svenska företag slätt i internationell konkurrens i framtiden. Ytterligare en nyckelfaktor är att samhället utvecklar stödet till industrinära forskning och utveckling så den kan bedrivas både kortsiktigt och långsiktigt.



Olle Holm



Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078