23948sdkhjf

Porsche 911 Turbo ny måttstock för prestanda

Porsches modelloffensiv under 911:ans jubileumsår fortsätter. För 50 år sedan debuterade Porsche 911 på Frankfurts internationella bilsalong, Frankfurt International Auto Show, IAA. Och redan tio år senare stod prototypen till den första 911 Turbo på IAA. När den modellen nu firar 40 år presenterar Porsche den nya generationen 911 Turbo och Turbo S - toppmodellen i 911-serien.<>Ny fyrhjulsdrift, aktiv bakhjulsstyrning, justerbar aerodynamik, Full LED-strålkastare, den sexcylindriga boxermotorn med biturbo och upp till 560 hk understryker den roll den nya generationen 911 Turbo har, att till lika delar vara en banracer, en vardagsbil och en teknologisk plattform.

Lika viktigt är det helt nya chassit i lättviktsdesign med 100 mm längre hjulbas och större 20-tumsfälgar. Porsches aktiva antikrängningssystem, PDCC, som för första gången erbjuds i turbomodellerna av 911 förbättrar ytterligare köregenskaperna.


Systemet, liksom Sport Chrono Package Plus med aktiva motorfästen samt PCCB keramiska bromsar, är standard i 911 Turbo S. Allt detta kan även erbjudas som tillval i 911 Turbo. Resultatet är att nya 911 Turbo minskar varvtiden på Nürburgrings nordslinga till väl under 7.30 minuter - med vanliga standarddäck. En Sound Symposer, ljudförstärkare, intensifierar körupplevelsen. Den överför insugningsljudet från turbomotorn till kupén via ett membram.


Starkare men 16 procent snålare


Den turboladdade 3,8 litersmotorn med sex cylindrar har direktinsprutning och ger 520 hk (383 kW) i 911 Turbo och 560 hk (412 kW) i S-modellen. Porsche är fortfarande den enda biltillverkaren som erbjuder dubbla turboaggergat med variabel turbogeometri i bensinbilar. Kraften överförs till drivlinan via en sjuväxlad PDK-låda. Start/stop-funktionen aktiveras nu tidigare medan man rullar fram för att stanna. Tillsammans med det nya styrsystemet för kylning av turbomotorn och PDK-lådan har tekniken för bränsleeffektivisering minskat förbrukningen med 16 procent enligt NEDC till 9,7 liter per 100 km för båda modellerna.


Ny fyrhjulsdrift med elektrohydraulisk kontroll


För ännu snabbare och mer exakt fördelning av kraften till hjulaxlarna har Porsche utvecklat ett nytt fyrhjulsdriftssystem (PTM) med en elektroniskt styrd och aktiverad flerskivig koppling. Systemet är försett med en ny typ av vattenkylning och kan fördela ännu mer kraft till framhjulen om det behövs. Samtidigt har samspelet mellan motor, växellåda och fyrhjulsdriftssystemet optimerats och gjort toppmodellen ännu snabbare. 911 Turbo med Sport Chrono Package Plus-paketet accelererar från stillastående till 100 km/tim på 3,2 sekunder. Det är en tiondel bättre än förra generationens S-modell. Nya Turbo S klarar sprinten på bara 3,1 sekunder. Toppfarten är 318 km/tim.


Bredaste 911:an


De två nya toppmodellerna visar upp sina kraftresurser tydligare än någonsin. Det karaktäristiska breddade bakpartiet på den nya generationen turbomodeller är 28 mm bredare än på 911 Carrera 4. Det visar upp en nästan helt flat handsbred yta som sträcker sig från c-stolpen till slutet på bilen. Andra detaljer som skiljer är tvåfärgade smidda 20-tums fälgar - på S-modellen med centrumbult. Turbo S har också Full-LED strålkastare med kamerabaserad helljuskontroll, ett system som är tillval i 911 Turbo.


Bakhjulsstyrning förbättrar vägegenskaperna


Bakhjulsstyrning i turbomodellerna förbättrar vägegenskaperna väsentligt både på bana och vid vardagskörning. Systemet består av två elektromekaniska styrdon i stället för konventionella länkar på vänstra och högra sidan av bakaxeln. Bakhjulen kan vridas upp till 2,8 grader beroende på fordonets hastighet. När framhjulen vrids i farter upp till 50 km/tim, styr bakhjulen i motsatt riktning. Effekten motsvarar en 250 mm kortare hjulbas och det ger 911 Turbo unika prestanda i tvära kurvor. Systemet låter bilen styra in kvickare i kurvor och ger bättre styrrespons. Det förenklar dessutom manövrering och parkering.


Vid farter över 80 km/tim styr bakhjulen i samma riktning som framhjulen. Effekten av det är detsamma som en förlängning av hjulbasen med 500 mm, vilket ger bilen otrolig stabilitet, särskilt i höga farter.


Aktiv aerodynamik ger bättre prestanda och effektivitet


Porsche har för första gången utvecklat aktiv aerodynamik på de nya 911 Turbomodellerna. Systemet består av en stabil frontspoiler som med hjälp av lufttryck kan justeras i tre lägen, och en bakre vinge som kan ställas in i tre lägen. Det gör det möjligt att fintrimma aerodynamiken i 911 Turbo antingen för hög toppfart eller bästa väggrepp. I det senare läget är frontspoilern fullt nedsänkt för maximalt marktryck på framaxeln. På samma sätt är den bakre vingen i sitt högsta och mest vinklade läge för mer maktryck på bakaxeln. Väggreppet är så mycket bättre att varvtiderna på Nürburgrings nordslinga har förbättrats med upp till två sekunder enbart tack vare det här systemet.


Ny inredning


Inredningen har förnyats i båda turbomodellerna och bygger vidare på den som finns i 911 Carrera. Särskilt välutrustad är Turbo S-modellen med till exempel en exklusiv inredning i en kombination av svart och rött, sportstolar justerbara i 18 riktningar och försedda med minne. Som i tidigare modeller är ljudanläggning från Bose standard. Men för första gången finns också en anläggning från Burmeister tillgänglig som tillval. Radarstyrd adaptiv farthållare, kamerabaserad skyltläsning och identifiering av hastighetsgränser är andra tillval.


Toppmodellen av 911-serien lanseras i Sverige från och med september 2013. Priset i Sverige är 1 535 000 kronor för 911 Turbo och 1 846 000 kronor för 911 Turbo S.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063