EU-kommitté föreslår rejäl minskning av CO2-utsläppen
EU:s kommitté för miljö, folkhälsa och livsmedelssäkerhet har godkänt ett lagförslag om att koldioxidutsläppen från bilar som säljs inom EU ska minska från 130 g idag till 95g/km år 2020. Man lade också fast mål för efter 2020. 2025 ska målet vara att koldioxidutsläppen är nere på mellan 68g och 78g.
Vid omröstningen var det 47 ledamötet som röstade för förslaget om minskning, 17 röstade nej medan 1 avstod.
De nya utsläppsgränserna är den genomsnittliga högsta tillåtna gränsen för biltillverkare som är registrerade i EU. Tillverkare som producerar färre än 1 000 bilar per år ska undantas från lagstiftningen.
Men EU-ledamöterna vill också uppmuntra biltillverkarna genom att införa en super-kredit. Tillverkare som producerar bilmodeller som släpper ut mindre än 50 g/km får en form av kredit som innebär att var och en av dessa bilar kommer att räknas som 3,5 bilar under 2013, därefter som 1,5 bilar från 2016 och som en bil från 2024. I praktiken innebär det att när man mäter de genomsnittliga utsläppen på en bilproduktion så ”späds” det ut genom att man får räkna upp antalet tillverkade bilar.
Ledamöterna vill också att miljötestemetoderna ska utvecklas så att de blir mer realistiska det vill säga att de ska efterlikna vanliga körförhållanden så långt som möjligt.
Kommittén noterar att nya studier visar att tillverkarna har utnyttjat svagheter i dagens förfarande för provning av bilarnas miljöprestanda, med resultatet att officiella förbruknings- och utsläppssiffror är långt från dem som uppnås i vardagliga körförhållanden.
Nu ska kommitten gå vidare och inleda förhandlingar med medlemsstaternas ministerrepresentanter för att föra lagförslaget vidare.
Det är en i högsta grad kontroversiell fråga som nu passerat EU. Bilindustrin i Europa har protesterat mot strängare utsläppsregler och istället förordat frivillig minskning med hänvisning till att alla biltillverkare utvecklar allt ”renare” motorer.
"På väg till 2050, står det klart att ytterligare ambitiösa mål måste ställas in," sade Ivan Hodac, generalsekreterare European Automobile Manufacturers 'Association (ACEA), har inför behandlingen i EU konstaterat att på väg till 2050 står det helt klart att ytterligare ambitiösa mål måste uppfyllas. Men det är viktigt att alla beslut som kommer att gälla efter 2020 baseras på en oberoende konsekvensbedömning. Det får inte vara ett rent politiskt spel, anser Hodac och tillfogar, ”Tyvärr verkar det som Europaparlamentet rör sig i denna riktning."
Europa har idag fordonen med de högsta miljökraven i världen, och vill behålla denna ledning. Men det kommer endast att vara möjligt att gå vidare i denna riktning om industrins konkurrenskraft värnas. Därför är det viktigt att regler som ska gälla efter 2020 måste baseras på en vetenskaplig utvärdering av deras effekt, både i miljömässiga och ekonomiska termer, anser den europeiska bilindustrin.
Olle Holm